Abstract
I denne masteroppgaven har jeg foretatt en komparativ casestudie av digitale læremidler i naturfag fra to forlag. Her har jeg undersøkt problemstillingen: Hvordan kan det multimodale samspillet i digitale læremidler bidra til dybdelæring? Studien er avgrenset med størst vekt på følgende forskningsspørsmål: På hvilke måter kan det multimodale samspillet i Element 8-10 i Skolestudio og Naturfag 8-10 i Skolen bidra til dybdelæring i naturfag? Studieobjektene i mitt tilfelle er dermed Element 8-10 i Skolestudio av Gyldendal og Naturfag 8-10 i Skolen av Cappelen Damm. Hovedvekten av datainnsamlingen er fra multimodalt tekststudium av de digitale læremidlene. De digitale læremidlene analyseres innen kriteriene for multimodalt samspill, henholdsvis multimodal kohesjon og funksjonell spesialisering. Som supplement til den multimodale tekststudien har jeg gjennomført semistrukturerte dybdeintervjuer med én person fra hvert forlag. Her foretok jeg tematisk analyse. Casestudien blir komparativ gjennom sammenligning av den multimodale tekstanalysen og de to intervjuene. Sosialsemiotisk multimodalitetsteori ble brukt som rammeteori og teorier rundt dybdelæring som støtteteori. Denne studien gir konkrete eksempler på hvordan multimodalt samspill i de aktuelle utdragene fra digitale læremidler kan fremme dybdelæring i naturfag. Slik kan den gi økt innsikt i hvordan digitale læremidler kan designes for å bidra til naturfaglig dybdelæring. Denne tverrfaglige studien kan også være et bidrag til forskning innen sosialsemiotisk multimodalitetsteori, dybdelæring i naturfag og teknologistøttet læring. Jeg har med min oppgave illustrert hvordan disiplinene kan komme sammen i en felles vurdering av min case naturfaglig dybdelæring gjennom digitale læremidler.