Hide metadata

dc.contributor.authorBellika, Anna
dc.date.accessioned2021-09-24T22:03:47Z
dc.date.available2021-09-24T22:03:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationBellika, Anna. En komparativ studie av digitale læremidler i naturfag: Dybdelæring gjennom digitale læremidler i lys av sosialsemiotisk multimodalitetsteori. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88477
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg foretatt en komparativ casestudie av digitale læremidler i naturfag fra to forlag. Her har jeg undersøkt problemstillingen: Hvordan kan det multimodale samspillet i digitale læremidler bidra til dybdelæring? Studien er avgrenset med størst vekt på følgende forskningsspørsmål: På hvilke måter kan det multimodale samspillet i Element 8-10 i Skolestudio og Naturfag 8-10 i Skolen bidra til dybdelæring i naturfag? Studieobjektene i mitt tilfelle er dermed Element 8-10 i Skolestudio av Gyldendal og Naturfag 8-10 i Skolen av Cappelen Damm. Hovedvekten av datainnsamlingen er fra multimodalt tekststudium av de digitale læremidlene. De digitale læremidlene analyseres innen kriteriene for multimodalt samspill, henholdsvis multimodal kohesjon og funksjonell spesialisering. Som supplement til den multimodale tekststudien har jeg gjennomført semistrukturerte dybdeintervjuer med én person fra hvert forlag. Her foretok jeg tematisk analyse. Casestudien blir komparativ gjennom sammenligning av den multimodale tekstanalysen og de to intervjuene. Sosialsemiotisk multimodalitetsteori ble brukt som rammeteori og teorier rundt dybdelæring som støtteteori. Denne studien gir konkrete eksempler på hvordan multimodalt samspill i de aktuelle utdragene fra digitale læremidler kan fremme dybdelæring i naturfag. Slik kan den gi økt innsikt i hvordan digitale læremidler kan designes for å bidra til naturfaglig dybdelæring. Denne tverrfaglige studien kan også være et bidrag til forskning innen sosialsemiotisk multimodalitetsteori, dybdelæring i naturfag og teknologistøttet læring. Jeg har med min oppgave illustrert hvordan disiplinene kan komme sammen i en felles vurdering av min case naturfaglig dybdelæring gjennom digitale læremidler.nob
dc.language.isonob
dc.subjectscientific literacy
dc.subjectCSCL
dc.subjectDigitale læremidler
dc.subjectrepresentasjoner
dc.subjectfagfornyelsen
dc.subjectTEL
dc.subjectdybdelæring
dc.subjectsosialsemiotikk
dc.subjectnaturfag
dc.subjectlæremiddelmarkedet
dc.subjectmultimodalitet
dc.titleEn komparativ studie av digitale læremidler i naturfag: Dybdelæring gjennom digitale læremidler i lys av sosialsemiotisk multimodalitetsteorinob
dc.title.alternativeA Comparative Study of Digital Learning Platforms for Science Education: Deep Learning through Digital Learning Platforms in the Light of Social Semiotic Theory of Multimodalityeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-25T22:00:48Z
dc.creator.authorBellika, Anna
dc.identifier.urnURN:NBN:no-91107
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88477/1/Masteroppgave-Anna-Bellika-2021.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata