Hide metadata

dc.contributor.authorGjerdingen, Maren Røine
dc.date.accessioned2021-09-21T22:04:12Z
dc.date.available2021-09-21T22:04:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationGjerdingen, Maren Røine. Bærekraftig utvikling i religion og etikk. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88278
dc.description.abstractDenne fagdidaktiske masteroppgaven har som formål å undersøke et utvalg lærere sine tanker om bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i religion og etikk-faget. Jeg tar utgangspunkt i bærekraftig utvikling som et tverrfaglig tema både i overordnet del av det nye læreplanverket (Kunnskapsdepartementet, 2017) og i religion og etikk (Utdanningsdirektoratet, 2019). Oppgavens problemstilling er Hvilke tanker har et utvalg lærere om det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling i religion og etikk- faget?. Jeg har brutt ned problemstillingen i tre forskningsspørsmål: 1. Hva forbinder et utvalg lærere i religion og etikk med begrepet bærekraftig utvikling? 2. Hvilke tanker har et utvalg lærere om undervisning i bærekraftig utvikling i religion og etikk- faget? 3. På hvilke måter kan et utvalg læreres syn på danning ses i sammenheng med deres syn på bærekraftig utvikling? Min studie viser at lærere forstår bærekraftig utvikling forskjellig, men at den økologiske dimensjonen er mest fremtredende. Samtidig viser studien også at flere lærere har en holistisk forståelse av bærekraftig utvikling som undervisningstema. Det viktigste bidraget fra religion og etikk-faget er, ifølge både lærere og teori, etikk og muligheten til etiske refleksjoner i klasserommet. Kunnskap om religioner fremheves av lærerne også som viktig. Dermed eksemplifiserer studien hvordan bærekraftig utvikling nå har fått en plass i norsk skole, her knyttet til religion og etikk-lærernes fagdidaktiske refleksjoner. Et annet viktig funn er at læreres syn på bærekraftig utvikling, både personlig og i undervisningssammenheng, kan ses i sammenheng med skolens danningsoppdrag og deres forståelse av skolens rolle i samfunnet. Til slutt er det et viktig funn at lærerne leser og tolker den samme læreplanen forskjellig. Mangfoldet av deres tolkninger er et uttrykk for hvor stort handlingsrommet innenfor fortolkning av læreplanen er.nob
dc.description.abstractThe purpose of this didactic master’s thesis is to examine the thoughts of a selection of teachers on sustainable development as an interdisciplinary topic in the school subject Religion and Ethics. My starting point is sustainable development as an interdisciplinary topic in the core curriculum (Kunnskapsdepartementet, 2017) and in the subject curriculum of Religion and Ethics (Utdanningsdirektoratet, 2019). The central research question is: What are the thoughts of a selection of teachers on the interdisciplinary topic sustainable development in Religion and Ethics?. I have split the thesis question in-to three more specific questions: 1. What does a selection of teachers associate with the term sustainable development? 2. What are the thoughts of a selection of teachers on teaching sustainable development in religion and ethics? 3. In what ways can a selection of teachers views on Bildung (student-formation) be seen in connection with their views on sustainable development? My study demonstrates that teachers understand sustainable development differently, and that the ecological dimension is most prominent. The study also shows that several teachers have a holistic understanding of the term in regards to teaching. The most important contribution from Religion and Ethics is, according to both teachers and theory, moral education and the possibility for ethical reflections. The teachers also accentuate the importance of knowledge about different religions. Thus, this study exemplifies how sustainable development has a place in the Norwegian school system, particularily in theacher’s reflections on the school subject Religion and Ethics. Another important finding is that the teacher’s conceptions of sustainable development, both personally and with regard to their teaching, can be seen in connection with the school’s general educational purpose of Bildung and their ideas on the role of the school in soceity. Finally, an important finding is that teachers read and interpret the same natioanl curriculum differently. The diversity of their interpretations is an expression for that.eng
dc.language.isonob
dc.subjectBærekraftig utvikling
dc.subjectreligion og etikk
dc.titleBærekraftig utvikling i religion og etikknob
dc.title.alternativeSustainable development in the school subject Religion and Ethicseng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-22T22:02:34Z
dc.creator.authorGjerdingen, Maren Røine
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90914
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88278/1/Masteroppgave-RELDID4009.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata