Sammendrag
I denne oppgaven blir det utviklet et kontekstbasert undervisningsopplegg om grønn kjemi og organisk oksidasjon. Opplegget går ut på at elever skal gjennomføre en av tre forskjellige metoder for å oksidere benzaldehyd til benzosyre. Etter gjennomføringen skal elevene diskutere de tre metodene, og bli enige om hvilken metode som egner seg best med tanke på følgende elementer - Utbytte. - Pris. - Prinsipp 1 for grønn kjemi - Unngå avfall. - Prinsipp 2 for grønn kjemi - Atomeffektivitet. - Prinsipp 3 for grønn kjemi - Mindre farlig syntese. - Prinsipp 5 for grønn kjemi - Tryggere løsemidler. - Prinsipp 6 for grønn kjemi - Energieffektivitet. - Prinsipp 12 for grønn kjemi - Tryggere prosesser. Det er bred enighet om at kontekstbasert undervisning er et nyttig virkemiddel i kjemiundervisningen, og flere studier har vist at kontekstbasert undervisning har en positiv effekt for både læringsutbytte og motivasjon hos elever. Undervisningsopplegget passer med det kontekstbaserte rammeverket til to større studier i Tyskland og Nederland, som indikerer at opplegget kan ha god effekt på elever. Undervisningsopplegget bygger i stor grad på seks av de tolv prinsippene om grønn kjemi. Grønn kjemi er et svært viktig og fremgangsrikt område, og har nå sitt inntog i den norske kjemiundervisningen gjennom fagfornyelsen LK20. De tre metodene er videreutviklet, testet og optimalisert for en skolesituasjon. Denne oppgaven gjør i stor grad rede for hvorfor undervisningsopplegget ser ut som det gjør.