Hide metadata

dc.contributor.authorTangen, Henrik Paulsrud
dc.date.accessioned2021-08-24T22:59:13Z
dc.date.available2021-08-24T22:59:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTangen, Henrik Paulsrud. Utvikling av et undervisningsopplegg om grønn kjemi og organisk oksidasjon - Et kontekstbasert opplegg om grønn kjemi og oksidasjon av benzaldehyd til benzosyre for kjemiundervisning i videregående skole. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87072
dc.description.abstractI denne oppgaven blir det utviklet et kontekstbasert undervisningsopplegg om grønn kjemi og organisk oksidasjon. Opplegget går ut på at elever skal gjennomføre en av tre forskjellige metoder for å oksidere benzaldehyd til benzosyre. Etter gjennomføringen skal elevene diskutere de tre metodene, og bli enige om hvilken metode som egner seg best med tanke på følgende elementer - Utbytte. - Pris. - Prinsipp 1 for grønn kjemi - Unngå avfall. - Prinsipp 2 for grønn kjemi - Atomeffektivitet. - Prinsipp 3 for grønn kjemi - Mindre farlig syntese. - Prinsipp 5 for grønn kjemi - Tryggere løsemidler. - Prinsipp 6 for grønn kjemi - Energieffektivitet. - Prinsipp 12 for grønn kjemi - Tryggere prosesser. Det er bred enighet om at kontekstbasert undervisning er et nyttig virkemiddel i kjemiundervisningen, og flere studier har vist at kontekstbasert undervisning har en positiv effekt for både læringsutbytte og motivasjon hos elever. Undervisningsopplegget passer med det kontekstbaserte rammeverket til to større studier i Tyskland og Nederland, som indikerer at opplegget kan ha god effekt på elever. Undervisningsopplegget bygger i stor grad på seks av de tolv prinsippene om grønn kjemi. Grønn kjemi er et svært viktig og fremgangsrikt område, og har nå sitt inntog i den norske kjemiundervisningen gjennom fagfornyelsen LK20. De tre metodene er videreutviklet, testet og optimalisert for en skolesituasjon. Denne oppgaven gjør i stor grad rede for hvorfor undervisningsopplegget ser ut som det gjør.nob
dc.language.isonob
dc.subjectgrønn kjemi kontekst kontekstbasert undervisning undervisningsopplegg skole videregående kjemiundervisning kjemididaktikk
dc.titleUtvikling av et undervisningsopplegg om grønn kjemi og organisk oksidasjon - Et kontekstbasert opplegg om grønn kjemi og oksidasjon av benzaldehyd til benzosyre for kjemiundervisning i videregående skolenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-08-25T22:21:34Z
dc.creator.authorTangen, Henrik Paulsrud
dc.identifier.urnURN:NBN:no-89705
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87072/7/TangenH_Master_180521.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata