Sammendrag
Denne oppgaven er en studie av et team i en organisasjon som fikk pseudonymet ByggIng, anonymisert etter eget ønske. Jeg intervjuet 7 individer som enten er eller har vært en del av et team på et større byggeprosjekt i Oslo. Team og praksisfellesskap som tema ble etter hvert behandlet av meg, mer eller mindre, som sidestilte begreper for å undersøke hvordan læring og kunnskapsdeling foregikk hos organisasjonen. Det sentrale ved et slikt team, er å koordinere og samarbeide for å bygge for eksempel et kontorbygg eller boligbygg. Psykologisk trygghet og tillit er sentrale begreper som gjennomsyrer hele oppgaven. Det viktigste bidraget helhetlig sett, er innblikket studien gir ut fra informantenes levde erfaringer og opplevelser, som kan være med på å forbedre eksisterende praksis. Her handlet det om å legge fokuset på å forbedre kunnskapsdelingen og opplæringen, samt å skape en enda mer støttende læringskultur. Det å bruke praksisfellesskap for å forbedre denne konteksten, samt underbygge psykologisk trygghet aktivt for å forbedre teamarbeid, bør være i fokus.