Abstract
Denne studien undersøker innhold knyttet til miljø og miljøproblematikk i tre læreplanverk for den videregående skolen i perioden 1983–2013, og analyserer et utvalg lærebokkapitler i lærebøker i historie for den videregående skolen. Gjennom sju lærebokanalyser forsøker studien å kaste lys over måtene miljø og miljøproblematikk er fremstilt på i lærebøkene, og se på hvilke måter en finner brudd og kontinuitet i disse fremstillingene. Tiårene som undersøkes i studien er tiårene som har ledet opp til dagens sterke miljø- og klimafokus, og belyser hvordan et økt fokus på miljø og miljøproblematikk i disse tiårene med varierende hell har gjort et utslag i både læreplanverk og lærebøker. Studiens viktigste funn viser at fremstillingene av miljø og miljøproblematikk i de fleste lærebøkene i stor grad er knyttet til strømninger i samfunnet i tiden før lærebøkene ble til, og at dette har medført at miljø og miljøproblematikk kun i noen grad har blitt behandlet som et historisk tema.