Hide metadata

dc.contributor.authorAass, Mari
dc.date.accessioned2020-09-18T23:47:01Z
dc.date.available2020-09-18T23:47:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationAass, Mari. Lærebøkers miljøavtrykk. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79510
dc.description.abstractDenne studien undersøker innhold knyttet til miljø og miljøproblematikk i tre læreplanverk for den videregående skolen i perioden 1983–2013, og analyserer et utvalg lærebokkapitler i lærebøker i historie for den videregående skolen. Gjennom sju lærebokanalyser forsøker studien å kaste lys over måtene miljø og miljøproblematikk er fremstilt på i lærebøkene, og se på hvilke måter en finner brudd og kontinuitet i disse fremstillingene. Tiårene som undersøkes i studien er tiårene som har ledet opp til dagens sterke miljø- og klimafokus, og belyser hvordan et økt fokus på miljø og miljøproblematikk i disse tiårene med varierende hell har gjort et utslag i både læreplanverk og lærebøker. Studiens viktigste funn viser at fremstillingene av miljø og miljøproblematikk i de fleste lærebøkene i stor grad er knyttet til strømninger i samfunnet i tiden før lærebøkene ble til, og at dette har medført at miljø og miljøproblematikk kun i noen grad har blitt behandlet som et historisk tema.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleLærebøkers miljøavtrykknob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-19T23:45:52Z
dc.creator.authorAass, Mari
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82614
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79510/1/Ferdig-master--Mari-Aass.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata