dc.contributor.author | Aass, Mari | |
dc.date.accessioned | 2020-09-18T23:47:01Z | |
dc.date.available | 2020-09-18T23:47:01Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Aass, Mari. Lærebøkers miljøavtrykk. Master thesis, University of Oslo, 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/79510 | |
dc.description.abstract | Denne studien undersøker innhold knyttet til miljø og miljøproblematikk i tre læreplanverk for den videregående skolen i perioden 1983–2013, og analyserer et utvalg lærebokkapitler i lærebøker i historie for den videregående skolen. Gjennom sju lærebokanalyser forsøker studien å kaste lys over måtene miljø og miljøproblematikk er fremstilt på i lærebøkene, og se på hvilke måter en finner brudd og kontinuitet i disse fremstillingene. Tiårene som undersøkes i studien er tiårene som har ledet opp til dagens sterke miljø- og klimafokus, og belyser hvordan et økt fokus på miljø og miljøproblematikk i disse tiårene med varierende hell har gjort et utslag i både læreplanverk og lærebøker. Studiens viktigste funn viser at fremstillingene av miljø og miljøproblematikk i de fleste lærebøkene i stor grad er knyttet til strømninger i samfunnet i tiden før lærebøkene ble til, og at dette har medført at miljø og miljøproblematikk kun i noen grad har blitt behandlet som et historisk tema. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | | |
dc.title | Lærebøkers miljøavtrykk | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2020-09-19T23:45:52Z | |
dc.creator.author | Aass, Mari | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-82614 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79510/1/Ferdig-master--Mari-Aass.pdf | |