Abstract
Tekstanalysen er en undersøkelse av et aktørseminar fra høsten 2014, som hadde tittelen: "Cochleaimplantasjon (CI): revolusjon og utfordring for døves identitet, kultur og språk. Aktørseminaret besto av 26 aktører med ulik innfallsvinkel, både personlig og faglig, til cochleaimplantat. Det har tidligere rådet uenighet knyttet til språkutvikling for døve barn, om døve barn får best språkutvikling ved enspråklig eller tospråklig utvikling. Derfor analyserte jeg transkripsjonen av aktørseminaret for å kartlegge hvilke diskurser som er tilknyttet de mest sentrale temaene i aktørseminaret, om aktørene i diskursene er enige eller uenige om temaene, og hvordan aktørene i diskursene fremfører i synspunktene sine om døve barns språkutvikling. Analysen eksponerte at rundt hvert tema snakket aktørene fra to diskurser. I analysen av diskurser ble aktørenes synspunkt tydelige: at aktørene fortsatt er uenige om hvilket, eller hvilke, språk som gir best språkutvikling for døve barn.