Hide metadata

dc.contributor.authorAsprusten, Marie
dc.date.accessioned2020-03-23T23:46:38Z
dc.date.available2020-03-23T23:46:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationAsprusten, Marie. Cochleaimplanterte barns språk – et tema med mange stemmer. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/74174
dc.description.abstractTekstanalysen er en undersøkelse av et aktørseminar fra høsten 2014, som hadde tittelen: "Cochleaimplantasjon (CI): revolusjon og utfordring for døves identitet, kultur og språk. Aktørseminaret besto av 26 aktører med ulik innfallsvinkel, både personlig og faglig, til cochleaimplantat. Det har tidligere rådet uenighet knyttet til språkutvikling for døve barn, om døve barn får best språkutvikling ved enspråklig eller tospråklig utvikling. Derfor analyserte jeg transkripsjonen av aktørseminaret for å kartlegge hvilke diskurser som er tilknyttet de mest sentrale temaene i aktørseminaret, om aktørene i diskursene er enige eller uenige om temaene, og hvordan aktørene i diskursene fremfører i synspunktene sine om døve barns språkutvikling. Analysen eksponerte at rundt hvert tema snakket aktørene fra to diskurser. I analysen av diskurser ble aktørenes synspunkt tydelige: at aktørene fortsatt er uenige om hvilket, eller hvilke, språk som gir best språkutvikling for døve barn.nob
dc.language.isonob
dc.subjectspråk
dc.subjectaktørseminar
dc.subjectcochleaimplantat
dc.subjectdiskusjon
dc.titleCochleaimplanterte barns språk – et tema med mange stemmernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-03-23T23:46:38Z
dc.creator.authorAsprusten, Marie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-77311
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/74174/1/Cochleaimplanterte-barns-spr-k-_Marie-Asprusten.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata