Abstract
Denne oppgaven tar for seg hvordan e-læring oppleves av brukerne, og er sentrert rundt følgende problemstilling: «Hva anser ansatte ved Sykehus1 som viktig for å optimalisere bruken av e-læring i deres arbeidskontekst?», samt forskningsspørsmålet: «Bruker ansatte ved Sykehus1 strategier når de tar e-kurs?». Oppgaven fokuserer på brukernes egne opplevelse av e-kurs i deres arbeidskontekst. Oppgaven starter med å gjøre rede for relevant teori, både forskning og teoretiske perspektiv som kreves for å kunne diskutere datamaterialet. Her trekkes inn forskning og teori om e-læring, arbeidslivslæring, regulering samt selvregulering frem. For å kunne besvare studiens to forskningsspørsmål, benyttes den kvalitative metoden intervju. E-kurset, som studiet tar utgangspunkt i, omhandler hjerte- og lungeredning. Det transkriberte materialet fra intervjuene har jeg bearbeidet ved hjelp av tematisk analyse. Funnene fra denne studien viser at ansatte i den spesifikke konteksten foretrekker medier som får dem å føle seg aktive i møtet med innholdet i e-kurset. Til tross for dette bruker de i liten grad strategier, og ved bruk er det i stor grad ubevisst. Diskusjonsdelen tar opp forholdene mellom de største temaene som kommer ut av datamaterialet: strategier, verdi og utforming. Med utgangspunkt i teori diskuterer jeg hvordan verdi og utforming påvirker bruk av strategier ved møtet med e-læring. Kontekstens rolle, ved bruk av strategier, er et annet aspekt som diskuteres. Dette diskuteres i form av type organisasjon, e-læring og ansatte. Med utgangspunkt i funnet om informantenes preferanse for aktiverende diskuterer jeg også design av e-kurser. Denne delen tar utgangspunkt i at strategibruk og selvregulering kan brukes for å aktivere brukeren av e-kurset.