Hide metadata

dc.contributor.authorRosenqvist, Camilla Malin Helena
dc.date.accessioned2019-09-09T23:47:44Z
dc.date.available2019-09-09T23:47:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationRosenqvist, Camilla Malin Helena. E-lärande inom hälsovården Anställdas strategibruk och upplevda utbyte. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70209
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan e-læring oppleves av brukerne, og er sentrert rundt følgende problemstilling: «Hva anser ansatte ved Sykehus1 som viktig for å optimalisere bruken av e-læring i deres arbeidskontekst?», samt forskningsspørsmålet: «Bruker ansatte ved Sykehus1 strategier når de tar e-kurs?». Oppgaven fokuserer på brukernes egne opplevelse av e-kurs i deres arbeidskontekst. Oppgaven starter med å gjøre rede for relevant teori, både forskning og teoretiske perspektiv som kreves for å kunne diskutere datamaterialet. Her trekkes inn forskning og teori om e-læring, arbeidslivslæring, regulering samt selvregulering frem. For å kunne besvare studiens to forskningsspørsmål, benyttes den kvalitative metoden intervju. E-kurset, som studiet tar utgangspunkt i, omhandler hjerte- og lungeredning. Det transkriberte materialet fra intervjuene har jeg bearbeidet ved hjelp av tematisk analyse. Funnene fra denne studien viser at ansatte i den spesifikke konteksten foretrekker medier som får dem å føle seg aktive i møtet med innholdet i e-kurset. Til tross for dette bruker de i liten grad strategier, og ved bruk er det i stor grad ubevisst. Diskusjonsdelen tar opp forholdene mellom de største temaene som kommer ut av datamaterialet: strategier, verdi og utforming. Med utgangspunkt i teori diskuterer jeg hvordan verdi og utforming påvirker bruk av strategier ved møtet med e-læring. Kontekstens rolle, ved bruk av strategier, er et annet aspekt som diskuteres. Dette diskuteres i form av type organisasjon, e-læring og ansatte. Med utgangspunkt i funnet om informantenes preferanse for aktiverende diskuterer jeg også design av e-kurser. Denne delen tar utgangspunkt i at strategibruk og selvregulering kan brukes for å aktivere brukeren av e-kurset.swe
dc.language.isoswe
dc.subject
dc.titleE-lärande inom hälsovården Anställdas strategibruk och upplevda utbyteswe
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-10T23:46:15Z
dc.creator.authorRosenqvist, Camilla Malin Helena
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73317
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70209/1/Masteroppgave-Camilla-Rosenqvist.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata