Abstract
Livsmestring er et nytt begrep i skolen - først introdusert gjennom fagfornyelsen av Kunnskapsløftet. Sammen med folkehelse er livsmestring ett av tre tverrfaglige temaer som fremheves i skoleverket fordi temaene “er særlig viktig fremover og må være tydelige i lære- planverket” (NOU 2015: 8, 2015, s. 12). Hva livsmestring innebærer i skolen og sam- funnsfaget beskrives i liten grad i fagfornyelsens dokumenter, og fordi temaet er nytt finnes det heller ikke empirisk forskning om livsmestring. Gjennom intervjuer med fem ung- domsskolelærere har denne studiens formål vært å skape innsikt i hvordan vi kan forstå det tverrfaglige temaet “livsmestring” i skolen, samt hvordan samfunnsfaget kan bidra inn i disse tverrfaglige arbeidene. Den tematiske analysen av intervjuer viser at lærerne opplever livsmestring som et bredere begrep enn det som fremkommer både i fagfornyelsen og i forskningslitteraturen om mestring - både med tanke på formål og innhold. Analysen viser også at lærerne i stor grad fokuserer på hvordan hver enkelt elev kan støttes for å utvikle helsefremmende faktorer. Med et slikt fokus på individet er det viktig å unngå at elevene ansvarliggjøres i for stor grad for egen livsmestring. Samtidig må elevene støttes til å kunne bli aktører i eget liv, som både er bevis- ste på hvordan de påvirkes og hvordan de selv kan påvirke sine omgivelser. Analysen viser også at lærerne opplever samfunnsfaget som godt egnet til å bidra i tverrfaglige prosjekter om livsmestring. Lærerne mener samfunnsfaget er særlig godt egnet til å bidra så elevene kan utvikle egen identitet og selvfølelse, relasjonskompetanse, og til å hjelpe elevene med å finne sin plass i samfunnet og livet. Samtidig er det sider ved lærernes fortellinger som viser at det fortsatt er mulig å dra mer nytte av samfunnsfagets metodiske og innholdsmessige styrker. Å reflektere med elevene om forholdet mellom individ og samfunn, fremstår i denne studien som kanskje det viktigste bidraget samfunnsfaglærere kan gi inn i tverrfaglige arbeid om livsmestring. Denne studien er et bidrag til det som forhåpentlig blir en større samtale om hva som kan være det samfunnsfaglige bidraget inn i arbeidet med livsmestring. Mer kunnskap trengs både om hvordan lærere og elever forstår begrepet, samt studier av hvordan tverrfaglig arbeid om livsmestring kan gjøres på en god måte.