Hide metadata

dc.contributor.authorNarvesen, Christian Emil
dc.date.accessioned2019-09-09T23:46:48Z
dc.date.available2019-09-09T23:46:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNarvesen, Christian Emil. Livets skole - En utforskende studie av hvordan fem ungdomsskolelærere forstår livsmestring som begrep og tverrfaglig undervisningstema i samfunnsfag. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70143
dc.description.abstractLivsmestring er et nytt begrep i skolen - først introdusert gjennom fagfornyelsen av Kunnskapsløftet. Sammen med folkehelse er livsmestring ett av tre tverrfaglige temaer som fremheves i skoleverket fordi temaene “er særlig viktig fremover og må være tydelige i lære- planverket” (NOU 2015: 8, 2015, s. 12). Hva livsmestring innebærer i skolen og sam- funnsfaget beskrives i liten grad i fagfornyelsens dokumenter, og fordi temaet er nytt finnes det heller ikke empirisk forskning om livsmestring. Gjennom intervjuer med fem ung- domsskolelærere har denne studiens formål vært å skape innsikt i hvordan vi kan forstå det tverrfaglige temaet “livsmestring” i skolen, samt hvordan samfunnsfaget kan bidra inn i disse tverrfaglige arbeidene. Den tematiske analysen av intervjuer viser at lærerne opplever livsmestring som et bredere begrep enn det som fremkommer både i fagfornyelsen og i forskningslitteraturen om mestring - både med tanke på formål og innhold. Analysen viser også at lærerne i stor grad fokuserer på hvordan hver enkelt elev kan støttes for å utvikle helsefremmende faktorer. Med et slikt fokus på individet er det viktig å unngå at elevene ansvarliggjøres i for stor grad for egen livsmestring. Samtidig må elevene støttes til å kunne bli aktører i eget liv, som både er bevis- ste på hvordan de påvirkes og hvordan de selv kan påvirke sine omgivelser. Analysen viser også at lærerne opplever samfunnsfaget som godt egnet til å bidra i tverrfaglige prosjekter om livsmestring. Lærerne mener samfunnsfaget er særlig godt egnet til å bidra så elevene kan utvikle egen identitet og selvfølelse, relasjonskompetanse, og til å hjelpe elevene med å finne sin plass i samfunnet og livet. Samtidig er det sider ved lærernes fortellinger som viser at det fortsatt er mulig å dra mer nytte av samfunnsfagets metodiske og innholdsmessige styrker. Å reflektere med elevene om forholdet mellom individ og samfunn, fremstår i denne studien som kanskje det viktigste bidraget samfunnsfaglærere kan gi inn i tverrfaglige arbeid om livsmestring. Denne studien er et bidrag til det som forhåpentlig blir en større samtale om hva som kan være det samfunnsfaglige bidraget inn i arbeidet med livsmestring. Mer kunnskap trengs både om hvordan lærere og elever forstår begrepet, samt studier av hvordan tverrfaglig arbeid om livsmestring kan gjøres på en god måte.
nob
dc.language.isonob
dc.subjectmestring
dc.subjectmestre livet
dc.subjectsamfunnsfag
dc.subjectsamfunnsfagdidaktikk
dc.subjectLivsmestring
dc.titleLivets skole - En utforskende studie av hvordan fem ungdomsskolelærere forstår livsmestring som begrep og tverrfaglig undervisningstema i samfunnsfagnob
dc.title.alternativeThe School of Lifeeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-10T23:46:05Z
dc.creator.authorNarvesen, Christian Emil
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73250
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70143/5/Masteroppgave---ferdig-utg----sendt-til-trykk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata