dc.contributor.author | Narvesen, Christian Emil | |
dc.date.accessioned | 2019-09-09T23:46:48Z | |
dc.date.available | 2019-09-09T23:46:48Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Narvesen, Christian Emil. Livets skole - En utforskende studie av hvordan fem ungdomsskolelærere forstår livsmestring som begrep og tverrfaglig undervisningstema i samfunnsfag. Master thesis, University of Oslo, 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/70143 | |
dc.description.abstract | Livsmestring er et nytt begrep i skolen - først introdusert gjennom fagfornyelsen av Kunnskapsløftet. Sammen med folkehelse er livsmestring ett av tre tverrfaglige temaer som fremheves i skoleverket fordi temaene “er særlig viktig fremover og må være tydelige i lære- planverket” (NOU 2015: 8, 2015, s. 12). Hva livsmestring innebærer i skolen og sam- funnsfaget beskrives i liten grad i fagfornyelsens dokumenter, og fordi temaet er nytt finnes det heller ikke empirisk forskning om livsmestring. Gjennom intervjuer med fem ung- domsskolelærere har denne studiens formål vært å skape innsikt i hvordan vi kan forstå det tverrfaglige temaet “livsmestring” i skolen, samt hvordan samfunnsfaget kan bidra inn i disse tverrfaglige arbeidene. Den tematiske analysen av intervjuer viser at lærerne opplever livsmestring som et bredere begrep enn det som fremkommer både i fagfornyelsen og i forskningslitteraturen om mestring - både med tanke på formål og innhold. Analysen viser også at lærerne i stor grad fokuserer på hvordan hver enkelt elev kan støttes for å utvikle helsefremmende faktorer. Med et slikt fokus på individet er det viktig å unngå at elevene ansvarliggjøres i for stor grad for egen livsmestring. Samtidig må elevene støttes til å kunne bli aktører i eget liv, som både er bevis- ste på hvordan de påvirkes og hvordan de selv kan påvirke sine omgivelser. Analysen viser også at lærerne opplever samfunnsfaget som godt egnet til å bidra i tverrfaglige prosjekter om livsmestring. Lærerne mener samfunnsfaget er særlig godt egnet til å bidra så elevene kan utvikle egen identitet og selvfølelse, relasjonskompetanse, og til å hjelpe elevene med å finne sin plass i samfunnet og livet. Samtidig er det sider ved lærernes fortellinger som viser at det fortsatt er mulig å dra mer nytte av samfunnsfagets metodiske og innholdsmessige styrker. Å reflektere med elevene om forholdet mellom individ og samfunn, fremstår i denne studien som kanskje det viktigste bidraget samfunnsfaglærere kan gi inn i tverrfaglige arbeid om livsmestring. Denne studien er et bidrag til det som forhåpentlig blir en større samtale om hva som kan være det samfunnsfaglige bidraget inn i arbeidet med livsmestring. Mer kunnskap trengs både om hvordan lærere og elever forstår begrepet, samt studier av hvordan tverrfaglig arbeid om livsmestring kan gjøres på en god måte.
| nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | mestring | |
dc.subject | mestre livet | |
dc.subject | samfunnsfag | |
dc.subject | samfunnsfagdidaktikk | |
dc.subject | Livsmestring | |
dc.title | Livets skole - En utforskende studie av hvordan fem ungdomsskolelærere forstår livsmestring som begrep og tverrfaglig undervisningstema i samfunnsfag | nob |
dc.title.alternative | The School of Life | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2019-09-10T23:46:05Z | |
dc.creator.author | Narvesen, Christian Emil | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-73250 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70143/5/Masteroppgave---ferdig-utg----sendt-til-trykk.pdf | |