Sammendrag
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan ulike foreldreferdigheter (streng for alder, streng disiplin, inkonsekvent disiplin, adekvat disiplin, positiv involvering, tydelige forventninger og foreldretilsyn) er relatert til tre typer problematferd hos barn: opposisjonell atferd, uoppmerksomhet og atferdsvansker. Atferdsproblemer i barndommen har vist å kunne ha konsekvenser for barn videre inn i voksen livet. Sammen med mistanke om hyperkinetisk forstyrrelse, utgjør atferdsproblemer å være en av de mest hyppigste årsakene for henvisning til psykisk helsevern i Norge (Krogh og Indergård, 2018). Resultatene fra denne studien kan ha implikasjoner for foreldreintervensjoner, og hvilke foreldreferdigheter som burde være sentral ovenfor barn med ulike typer atferdsproblemer. Datamaterialet (N= 551) kom fra tre uavhengige studier gjort ved Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge (NUBU). Foreldre deltok i foreldreintervensjoner for å hindre begynnende eller eksisterende atferdsproblemer hos barna (2-13 år). I denne oppgaven brukes tverrsnittsdata fra kartleggingen, før intervensjonene startet. Foreldrene svarte på spørsmål om foreldreferdigheter og atferdsproblemer hos barnet. Forskning har identifisert tre ulike problemområder i forhold til barns atferdsproblemer. Opposisjonell atferd er karakterisert av trassig eller provoserende atferd ovenfor normer og regler. Uoppmerksomhet viser til konsentrasjonsvansker og distraherende atferd. Atferdsvansker karakteriseres av alvorlig, gjentatte og varig mønstre av aggressiv, utagerende og normovertredende atferd. Data ble analysert med SPSS, og inkluderte deskriptiv statistikk, korrelasjonsanalyser, t-tester og regresjonsanalyse. Alle mål viste god konsistens og hadde en Cronbachs alpha på over 0.7, med unntak av foreldretilsyn (α = .63). Resultatene viste en signifikant og positiv sammenheng mellom positive foreldreferdigheter (adekvat disiplin, positiv involvering, tydelige forventninger og foreldretilsyn) og negative foreldreferdigheter (streng for alder, streng disiplin og inkonsekvent disiplin). Guttene skåret signifikant høyere på atferdsvansker, og det ble også observert høyere intensitetsskåre blant de eldste barna på samtlige av de tre problemområdene (over 8 år). Regresjonsanalysen viste at ulike typer foreldreferdigheter var assosiert med ulike typer problematferd. Foreldreferdighetene kunne forklare større varians i barns opposisjonelle atferd, og minst i uoppmerksom atferd. Overordnet var det foreldreferdighetene streng-, inkonsistent-, adekvat disiplin, positiv involvering og foreldretilsyn som vise å være assosiert med ulike typer problematferd.