Hide metadata

dc.contributor.authorJohansen, Camilla Fondenes
dc.date.accessioned2019-09-09T23:46:09Z
dc.date.available2019-09-09T23:46:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationJohansen, Camilla Fondenes. Foreldreferdigheter og problematferd hos barn og unge En kvantitativ studie av hvordan foreldreferdigheter påvirker ulike type atferdsproblemer. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70098
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke hvordan ulike foreldreferdigheter (streng for alder, streng disiplin, inkonsekvent disiplin, adekvat disiplin, positiv involvering, tydelige forventninger og foreldretilsyn) er relatert til tre typer problematferd hos barn: opposisjonell atferd, uoppmerksomhet og atferdsvansker. Atferdsproblemer i barndommen har vist å kunne ha konsekvenser for barn videre inn i voksen livet. Sammen med mistanke om hyperkinetisk forstyrrelse, utgjør atferdsproblemer å være en av de mest hyppigste årsakene for henvisning til psykisk helsevern i Norge (Krogh og Indergård, 2018). Resultatene fra denne studien kan ha implikasjoner for foreldreintervensjoner, og hvilke foreldreferdigheter som burde være sentral ovenfor barn med ulike typer atferdsproblemer. Datamaterialet (N= 551) kom fra tre uavhengige studier gjort ved Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge (NUBU). Foreldre deltok i foreldreintervensjoner for å hindre begynnende eller eksisterende atferdsproblemer hos barna (2-13 år). I denne oppgaven brukes tverrsnittsdata fra kartleggingen, før intervensjonene startet. Foreldrene svarte på spørsmål om foreldreferdigheter og atferdsproblemer hos barnet. Forskning har identifisert tre ulike problemområder i forhold til barns atferdsproblemer. Opposisjonell atferd er karakterisert av trassig eller provoserende atferd ovenfor normer og regler. Uoppmerksomhet viser til konsentrasjonsvansker og distraherende atferd. Atferdsvansker karakteriseres av alvorlig, gjentatte og varig mønstre av aggressiv, utagerende og normovertredende atferd. Data ble analysert med SPSS, og inkluderte deskriptiv statistikk, korrelasjonsanalyser, t-tester og regresjonsanalyse. Alle mål viste god konsistens og hadde en Cronbachs alpha på over 0.7, med unntak av foreldretilsyn (α = .63). Resultatene viste en signifikant og positiv sammenheng mellom positive foreldreferdigheter (adekvat disiplin, positiv involvering, tydelige forventninger og foreldretilsyn) og negative foreldreferdigheter (streng for alder, streng disiplin og inkonsekvent disiplin). Guttene skåret signifikant høyere på atferdsvansker, og det ble også observert høyere intensitetsskåre blant de eldste barna på samtlige av de tre problemområdene (over 8 år). Regresjonsanalysen viste at ulike typer foreldreferdigheter var assosiert med ulike typer problematferd. Foreldreferdighetene kunne forklare større varians i barns opposisjonelle atferd, og minst i uoppmerksom atferd. Overordnet var det foreldreferdighetene streng-, inkonsistent-, adekvat disiplin, positiv involvering og foreldretilsyn som vise å være assosiert med ulike typer problematferd.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleForeldreferdigheter og problematferd hos barn og unge En kvantitativ studie av hvordan foreldreferdigheter påvirker ulike type atferdsproblemernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-09T23:46:09Z
dc.creator.authorJohansen, Camilla Fondenes
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73364
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70098/1/En-kvantitativ-studie-av-hvordan-foreldreferdigheter-p-virker-ulike-type-atferdsproblemer.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata