Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å få kjennskap til kontaktlæreres erfaringer med å utforme og iverksette tiltak for elever som utøver problematisk og skadelig seksuell atferd på barnetrinnet i ordinærskolen. Dataene ble innhentet gjennom semistrukturerte intervjuer med fire kontaktlærere som jobber i Norge. Resultatene viser at lærerne tok utgangspunkt i (1) observasjoner av elevenes seksuelle atferd, faglige og sosiale fungering, (2) mulige årsaksforklaringer til den seksuelle atferden og (3) klassen til eleven i arbeidet med å utforme tiltak. Observasjonene førte til at lærerne kontaktet kollegaer og instanser for råd og veiledning. Det virket noe tilfeldig hvem som ble lærernes samarbeidspartnere, som kan gjenspeile den manglende ansvarsfordelingen. Lærernes kunnskapsgrunnlag så ut til å påvirke lærernes observasjoner og evalueringer av elevens atferd, som påvirket valget av samarbeidspartnere, som igjen påvirket tiltakene. Resultatene viser at lærerne iverksatte minst ett av tiltakene: (1) tryggingstiltak, (2) lærer-elevsamtalen, (3) seksualundervisning, (4) påminnelsestegn i klasserommet og (5) undervisning av sosial kompetanse. Tryggingstiltak og seksualundervisning synes overlappende i form av at de kunne gjøre de utøvende og utsatte elevene tryggere. Sosial kompetanse og tryggingstiltak kunne være til hinder for hverandre, da sosial kompetanse utvikles i samhandling med andre.