Hide metadata

dc.contributor.authorSkagseth, Anne Weidemann
dc.date.accessioned2019-09-06T23:47:25Z
dc.date.available2019-09-06T23:47:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSkagseth, Anne Weidemann. Elever utøver problematisk og skadelig seksuell atferd i skolen; hva gjør lærere? : En kvalitativ studie av kontaktlæreres erfaringer med å utvikle og iverksette tiltak på barnetrinnet. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/69963
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å få kjennskap til kontaktlæreres erfaringer med å utforme og iverksette tiltak for elever som utøver problematisk og skadelig seksuell atferd på barnetrinnet i ordinærskolen. Dataene ble innhentet gjennom semistrukturerte intervjuer med fire kontaktlærere som jobber i Norge. Resultatene viser at lærerne tok utgangspunkt i (1) observasjoner av elevenes seksuelle atferd, faglige og sosiale fungering, (2) mulige årsaksforklaringer til den seksuelle atferden og (3) klassen til eleven i arbeidet med å utforme tiltak. Observasjonene førte til at lærerne kontaktet kollegaer og instanser for råd og veiledning. Det virket noe tilfeldig hvem som ble lærernes samarbeidspartnere, som kan gjenspeile den manglende ansvarsfordelingen. Lærernes kunnskapsgrunnlag så ut til å påvirke lærernes observasjoner og evalueringer av elevens atferd, som påvirket valget av samarbeidspartnere, som igjen påvirket tiltakene. Resultatene viser at lærerne iverksatte minst ett av tiltakene: (1) tryggingstiltak, (2) lærer-elevsamtalen, (3) seksualundervisning, (4) påminnelsestegn i klasserommet og (5) undervisning av sosial kompetanse. Tryggingstiltak og seksualundervisning synes overlappende i form av at de kunne gjøre de utøvende og utsatte elevene tryggere. Sosial kompetanse og tryggingstiltak kunne være til hinder for hverandre, da sosial kompetanse utvikles i samhandling med andre.nob
dc.language.isonob
dc.subjectkontaktlærer
dc.subjectproblematisk seksuell atferd
dc.subjectskole
dc.subjectskadelig seksuell atferd
dc.subjectelev
dc.titleElever utøver problematisk og skadelig seksuell atferd i skolen; hva gjør lærere? : En kvalitativ studie av kontaktlæreres erfaringer med å utvikle og iverksette tiltak på barnetrinnetnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-07T23:45:49Z
dc.creator.authorSkagseth, Anne Weidemann
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73087
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/69963/1/MasteroppgaveAnneWeidemannSkagseth2019.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata