Abstract
Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvilken funksjon og plass har kritisk literacy i læreplanen og i læreverk for KRLE-faget på ungdomstrinnet? Formålet med studien har vært å undersøke hvordan kritisk literacy kommer fram i læreverk og i læreplanen i KRLE-faget for ungdomstrinnet. Oppgaven tar utgangspunkt i et teoretisk rammeverk med fokus på Paulo Freires forståelse av kritisk literacy, i tillegg til å utforske teori om blant annet kritisk literacy, tekstkompetanse, læreplaner og lærebøker. Jeg har brukt metoden kritisk diskursanalyse som den er basert på Norman Faircloughs forståelse. I analysen tar jeg for meg temaene islam og filosofi og etikk i tre læreverk og læreplanen. I tillegg undersøker hvilken funksjon og plass kritisk literacy har i de ulike elementene. Analysen ble strukturert i to hovedområder: læreplananalysen og læreverkanalysen. Læreplananalysen tok for seg John L. Goodlads fem punkter om læreplannivåer: den ideologiske læreplanen, den formelle læreplanen, den oppfattede læreplanen, den gjennomførte læreplanen og den opplevde læreplanen. Læreverkanalysen har tatt for seg læreverkene Horisonter, Store spørsmål og KRLE-boka med fokus på analysekategoriene lesbarhet, kontekster og diskurser. Funnene i oppgaven viser at det ikke ofte blir spurt eksplisitt etter kritisk refleksjon og tenkning i brødteksten og oppgavene i læreverkene og læreplanen. Det er mer en ferdighet som det er forventet at elevene skal inneha. Læreplanen legger til en viss grad vekt på kritisk refleksjon og tenkning. Den nåværende generelle delen av læreplanen og den nye overordnede delen fokuserer mer eksplisitt på kritisk tenkning. Framstillingen av islam i de tre læreverkene og læreplanen legger hovedvekten på de punktene som alle muslimer har til felles, og det nevnes veldig lite om nasjonale og lokale variasjoner. Framstillingen av etikk og filosofi i de tre læreverkene og læreplanen fokuserer på faktakunnskaper, men også på diskusjon, da særlig i margtekster og oppgaveformuleringer.