Original version
Norsklæreren. 2017 (4), 28-39
Abstract
En av skolens aller viktigste oppgaver er å gi elever relevant tekstkompetanse – ofte omtalt som literacy (NOU 8:2015). Literacy handler enkelt forklart om å skape mening i egne og andres tekster ved hjelp av tegn – og er en kompleks kompetanse som muliggjør både kunnskapstilegnelse og samfunnsdeltakelse (Blikstad-Balas, 2016). Dagrun Skjelbred (2010) forstår literacy som evnen til å finne frem i dagens tekstlandskap. Dette landskapet av tekster har aldri vært så omfattende eller så sammensatt som i dag. Å navigere klokt i møte med alle disse tekstene innebærer også å velge og vurdere tekster. Nettopp aspektene knyttet til det å vurdere og velge tekster er det som opptar oss i denne artikkelen. Som tittelen antyder, ville vi undersøke hva som skjer når elever vurderer ulike tekster fra internett, og hva de legger vekt på når de skal bruke tekster som kilde i egen skriving.