Hide metadata

dc.date.accessioned2018-01-29T12:41:04Z
dc.date.available2018-01-29T12:41:04Z
dc.date.created2017-12-10T22:41:19Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationBlikstad-Balas, Marte Foldvik, Marte Caroline . Kritisk literacy i norskfaget - hva legger elever vekt på når de vurderer tekster fra internett?. Norsklæreren. 2017(4), 28-39
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/59766
dc.description.abstractEn av skolens aller viktigste oppgaver er å gi elever relevant tekstkompetanse – ofte omtalt som literacy (NOU 8:2015). Literacy handler enkelt forklart om å skape mening i egne og andres tekster ved hjelp av tegn – og er en kompleks kompetanse som muliggjør både kunnskapstilegnelse og samfunnsdeltakelse (Blikstad-Balas, 2016). Dagrun Skjelbred (2010) forstår literacy som evnen til å finne frem i dagens tekstlandskap. Dette landskapet av tekster har aldri vært så omfattende eller så sammensatt som i dag. Å navigere klokt i møte med alle disse tekstene innebærer også å velge og vurdere tekster. Nettopp aspektene knyttet til det å vurdere og velge tekster er det som opptar oss i denne artikkelen. Som tittelen antyder, ville vi undersøke hva som skjer når elever vurderer ulike tekster fra internett, og hva de legger vekt på når de skal bruke tekster som kilde i egen skriving.en_US
dc.languageNB
dc.titleKritisk literacy i norskfaget - hva legger elever vekt på når de vurderer tekster fra internett?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorBlikstad-Balas, Marte
dc.creator.authorFoldvik, Marte Caroline
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1525386
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Norsklæreren&rft.volume=&rft.spage=28&rft.date=2017
dc.identifier.jtitleNorsklæreren
dc.identifier.issue4
dc.identifier.startpage28
dc.identifier.endpage39
dc.identifier.urnURN:NBN:no-62425
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0332-7264
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/59766/1/Norskl%25C3%25A6raren4.2017_Blikstad-BalasFoldvik.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata