Hide metadata

dc.contributor.authorBjartveit, Marthe Mortensen
dc.date.accessioned2016-09-07T22:29:04Z
dc.date.available2016-09-07T22:29:04Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationBjartveit, Marthe Mortensen. Religion - spenning og konflikt. En studie av lærebøker i religion og etikk.. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52086
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke hvordan lærebøker i religion og etikk på videregående skole fremstiller religiøse konfliktperspektiver med fokus på konflikter knyttet til kristendommen og islam. Oppgavens problemstilling er: Hvordan fremstilles konfliktperspektiver knyttet til islam og kristendommen i lærebøkene for religion- og etikkfaget i videregående skole? Jeg har videre formulert to forskningsspørsmål for å avgrense oppgaven: 1. Hvilke religiøse konfliktperspektiver fremstilles i lærebøkene? 2. Er det forskjeller og likheter når det gjelder hvordan lærebøkene fremstiller konflikter knyttet til islam og kristendommen? Hensikten med oppgaven er å bidra til økt kunnskap om hvilke religiøse konflikter lærebøkene tematiserer, hvordan disse konfliktene fremtrer og om det er forskjeller og likheter når det gjelder lærebøkenes fremstilling av konflikter knyttet til kristendommen og islam. Det bærende teoriperspektivet i oppgaven er hentet fra moderne religionsvitenskap som omhandler religiøse konflikter og forholdet mellom religion og vold. Videre har jeg benyttet funn fra REDCo-prosjektet og tidligere masteroppgaver som berører tematikken. For å belyse problemstillingen har jeg benyttet kvalitativ metode i form av en lærebokanalyse. Studiens hovedfunn viser at samtlige lærebøker i stor grad berører mange ulike konfliktperspektiver og trekker frem en rekke mytiske, historisk tilbakelagte og dagsaktuelle konflikter knyttet til både kristendommen og islam. Det er ikke betydelig forskjell på mengden konfliktstoff som knyttes til de to religionene, men hvilke konfliktperspektiver er derimot noe ulikt, da samfunnsaktuelle og voldelige konflikter i større grad knyttes til islam enn kristendommen. Et annet funn viser at lærebøkene ofte unnlater å skille mellom mytiske konflikter som opptrer i religiøse tekster og faktisk historiske hendelser. Videre er et sentralt funn at lærebøkenes fremstilling av religiøs fundamentalisme er noe uoversiktlig, og samsvarer ikke fullstendig med den fremstillingen som finnes i religionsvitenskapelig litteratur. Det samme gjelder sammenhengen mellom religiøse ideer og vold, som i lærebøkene er mindre fremtredende enn den fremstillingen som fremtrer i religionsvitenskapelig litteratur.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleReligion - spenning og konflikt. En studie av lærebøker i religion og etikk.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:29:04Z
dc.creator.authorBjartveit, Marthe Mortensen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55538
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52086/7/oppginnlev-74a9f206-b3bd-4261-a743-d4f79584733fReligion---spenning-og-konflikt--Marthe-Mortensen-Bjartveit.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata