Abstract
Bakgrunn, formål og problemstilling: Opplæring i lesing og skriving er en av skolens viktigste oppgaver, og nesten all læring i skolen forutsetter at elevene kan lese og skrive. Det antas imidlertid at tre til seks prosent av befolkningen har vansker med å lese grunnet dysleksi. En god pedagogisk ivaretakelse kan være svært avgjørende for hvor alvorlig dysleksien blir. Dysleksi Norge er en interesseorganisasjon for alle med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker. I 2005 startet Dysleksi Norge prosjektet «dysleksivennlig skole». Målet var å komme frem til en ti-punkts kriterieliste for dysleksivennlige skoler. Denne skulle benyttes ved sertifisering av skoler. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan arbeide for å bli en dysleksivennlig skole, og hva kjennetegner disse skolene? Hovedfunn: Forskningen viser at skolene hadde en ildsjel i arbeidet mot en dysleksivennlig skole. Ildsjelen så verdien av å få med seg skolens ledelse i prosessen. Sammen var de klar over at de kunne møte motstand og barrierer i utviklingsarbeidet. Hele kollegiet arbeidet frem en konkret og felles målsetting: Å være en dysleksivennlig skole. På veien møtte de motstand eller teoretisk uenighet i form av psykologiske og praktiske barrierer samt makt- og verdibarrierer. Disse ble overvunnet underveis. Forskningen viser at kjennetegnene på skolene er et godt læringsmiljø, et godt skole-hjem-samarbeid, gode rutiner for kartlegging og tidlig igangsetting av tiltak for elever som strever med lesing og skriving. De dysleksivennlige skolene utvikler, forvalter og tar i bruk sine kunnskapsressurser. De er i stand til å mestre daglige utfordringer og etablere ny praksis når det er nødvendig. Prosjektet viser at de dysleksivennlige skolene er lærende organisasjoner som driver kontinuerlig utviklingsarbeid.