dc.contributor.author | Dahlseng, Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2016-09-07T22:28:44Z | |
dc.date.available | 2016-09-07T22:28:44Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Dahlseng, Elisabeth. Veien til en dysleksivennlig skole. Master thesis, University of Oslo, 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/52061 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn, formål og problemstilling: Opplæring i lesing og skriving er en av skolens viktigste oppgaver, og nesten all læring i skolen forutsetter at elevene kan lese og skrive. Det antas imidlertid at tre til seks prosent av befolkningen har vansker med å lese grunnet dysleksi. En god pedagogisk ivaretakelse kan være svært avgjørende for hvor alvorlig dysleksien blir. Dysleksi Norge er en interesseorganisasjon for alle med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker. I 2005 startet Dysleksi Norge prosjektet «dysleksivennlig skole». Målet var å komme frem til en ti-punkts kriterieliste for dysleksivennlige skoler. Denne skulle benyttes ved sertifisering av skoler. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan arbeide for å bli en dysleksivennlig skole, og hva kjennetegner disse skolene? Hovedfunn: Forskningen viser at skolene hadde en ildsjel i arbeidet mot en dysleksivennlig skole. Ildsjelen så verdien av å få med seg skolens ledelse i prosessen. Sammen var de klar over at de kunne møte motstand og barrierer i utviklingsarbeidet. Hele kollegiet arbeidet frem en konkret og felles målsetting: Å være en dysleksivennlig skole. På veien møtte de motstand eller teoretisk uenighet i form av psykologiske og praktiske barrierer samt makt- og verdibarrierer. Disse ble overvunnet underveis. Forskningen viser at kjennetegnene på skolene er et godt læringsmiljø, et godt skole-hjem-samarbeid, gode rutiner for kartlegging og tidlig igangsetting av tiltak for elever som strever med lesing og skriving. De dysleksivennlige skolene utvikler, forvalter og tar i bruk sine kunnskapsressurser. De er i stand til å mestre daglige utfordringer og etablere ny praksis når det er nødvendig. Prosjektet viser at de dysleksivennlige skolene er lærende organisasjoner som driver kontinuerlig utviklingsarbeid. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | kartlegging | |
dc.subject | dysleksivennlig skole | |
dc.subject | leseopplæring | |
dc.subject | skoleutvikling | |
dc.subject | pedagogiske tiltak | |
dc.subject | barrierer | |
dc.title | Veien til en dysleksivennlig skole | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2016-09-07T22:28:44Z | |
dc.creator.author | Dahlseng, Elisabeth | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-55629 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52061/8/Master-ferdig.pdf | |