Hide metadata

dc.contributor.authorDahlseng, Elisabeth
dc.date.accessioned2016-09-07T22:28:44Z
dc.date.available2016-09-07T22:28:44Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationDahlseng, Elisabeth. Veien til en dysleksivennlig skole. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52061
dc.description.abstractBakgrunn, formål og problemstilling: Opplæring i lesing og skriving er en av skolens viktigste oppgaver, og nesten all læring i skolen forutsetter at elevene kan lese og skrive. Det antas imidlertid at tre til seks prosent av befolkningen har vansker med å lese grunnet dysleksi. En god pedagogisk ivaretakelse kan være svært avgjørende for hvor alvorlig dysleksien blir. Dysleksi Norge er en interesseorganisasjon for alle med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker. I 2005 startet Dysleksi Norge prosjektet «dysleksivennlig skole». Målet var å komme frem til en ti-punkts kriterieliste for dysleksivennlige skoler. Denne skulle benyttes ved sertifisering av skoler. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan arbeide for å bli en dysleksivennlig skole, og hva kjennetegner disse skolene? Hovedfunn: Forskningen viser at skolene hadde en ildsjel i arbeidet mot en dysleksivennlig skole. Ildsjelen så verdien av å få med seg skolens ledelse i prosessen. Sammen var de klar over at de kunne møte motstand og barrierer i utviklingsarbeidet. Hele kollegiet arbeidet frem en konkret og felles målsetting: Å være en dysleksivennlig skole. På veien møtte de motstand eller teoretisk uenighet i form av psykologiske og praktiske barrierer samt makt- og verdibarrierer. Disse ble overvunnet underveis. Forskningen viser at kjennetegnene på skolene er et godt læringsmiljø, et godt skole-hjem-samarbeid, gode rutiner for kartlegging og tidlig igangsetting av tiltak for elever som strever med lesing og skriving. De dysleksivennlige skolene utvikler, forvalter og tar i bruk sine kunnskapsressurser. De er i stand til å mestre daglige utfordringer og etablere ny praksis når det er nødvendig. Prosjektet viser at de dysleksivennlige skolene er lærende organisasjoner som driver kontinuerlig utviklingsarbeid.nob
dc.language.isonob
dc.subjectkartlegging
dc.subjectdysleksivennlig skole
dc.subjectleseopplæring
dc.subjectskoleutvikling
dc.subjectpedagogiske tiltak
dc.subjectbarrierer
dc.titleVeien til en dysleksivennlig skolenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:28:44Z
dc.creator.authorDahlseng, Elisabeth
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55629
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52061/8/Master-ferdig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata