Abstract
I løpet av skolegangen skal elever lese en mengde tekster. Tekstene kan ofte være avanserte der det ofte er ny informasjon som elevene skal tilegne seg. I videregående skole forventes det at elevene skal være kjent med det akademiske språket som brukes i lærebøkene. I tillegg forventes det at elevene kan i stor grad lese fagtekster på egenhånd. For minoritetsspråklige elever som ikke har utviklet ordforrådet tilstrekkelig for å lese med god forståelse, kan det være utfordrende. Bakgrunnen og motivasjonen for oppgaven var mitt eget arbeid med minoritetselever i skolen. Mange minoritetselever jobber hardt for å forstå tekstene de leser. Uten kunnskaper om hvordan de kan lese med utbytte, kan dette arbeidet være forgjeves. Men noen elever presterer godt på skolen til tross for kort botid i Norge, og dette har fanget min oppmerksomhet. I denne oppgaven ønsker jeg å fokusere på minoritetsspråklige elever med kort botid i Norge som fremstår som dyktige lesere og deres arbeid med lesing av fagtekster. Formålet er å rette oppmerksomheten mot hvordan dyktige andrespråklesere opplever leseforståelsesprosessen fra et innenfraperspektiv . Problemstillingen jeg har jobbet etter har vært: Hvilke lesestrategier anvender og regner minoritetsspråklige elever med kort botid som effektive for å forstå norske samfunnsfagtekster? Jeg har valgt å benytte meg av en triangulering der observasjon, intervju (intervju 1 med de enkelte informantene og intervju 2 med hele utvalget), oppgaveinnlevering og spørreundersøkelse brukes for å belyse problemstillingen. Informantene i undersøkelsen er fire godtpresterende minoritetsspråklige med kort botid i Norge på videregående skole. På intervjutidspunktet er de 16-17 år gamle. Informantene i undersøkelsen fremstår som bevisste brukere av lesestrategier. De vet hva meningen med lesing er og bruker ulike strategier gjennom leseprosessen for å fremme sin leseforståelse. I tillegg til personlige lesestrategier søker elevene hjelp i sine sosiale omgivelser når lesing av tekstene blir utfordrende. Det kan være positivt med eksplisitt undervisning i lesestrategier for minoritetselever slik at de kan lære seg å bruke sine ressurser på en enda mer effektiv måte.