Abstract
Målet med denne oppgaven har vært å studere Hvordan flerspråklige elever bruker nettbrett til samskriving av en fagtekst . Temaet er omfattende, og i oppgaven har jeg valgt å belyse det ut fra følgende forskningsspørsmål: 1. Hvordan kan elevenes samarbeid under lesing og skriving av multimodale tekster karakteriseres? 2. Hva støtter elevenes arbeid med fagteksten? 3. Hvilken rolle spiller teknologien i elevenes lesing og skriving av en multimodal fagtekst i naturfag Jeg har fulgt fire elever på fjerde trinn når de samarbeider om å skape en felles multimodal tekst om en trekkfugl. I dette arbeidet har de hentet informasjon fra kilder fra Internett, og de har brukt en skrivestøtte, i form av konkrete kriterier fra læreren under utformingen av fagteksten i applikasjonen Book Creator. Ved hjelp av videoopptak og interaksjonsanalyse har jeg fulgt elevene i denne prosessen, både under lesing og skriving. Interaksjonsdataene har gitt et detaljert bilde av elevenes sosiale, faglige, språklige og digitale ferdigheter. Ikke minst har studien vist hvordan elevene gjør bruk av ulike modaliteter i lesing og skriving.
This study aims to explore how multilingual students make use of a tablet for collaborative production of a non-fictional text . This topic is expansive, and in this paper I have chosen to clarify it by creating three research questions: 1. How can these students collaborative work during reading and writing of multimodal texts be characterized? 2. What supports these students production of the non-fictional text? 3. What role does technology play in these students reading and writing processes when composing a multimodal text in the subject of natural science? I have followed four fourth grade students during their collaborative production of a multimodal text about the migratory bird robin. In this collaborative process the students gathered information from the web, and they have used a writing pattern to support their writing in the Book Creator app. By the use of video recording and interactional analysis I have followed the students closely during this process, in their reading and writing. Interactional data has provided at detailed picture of the students social -, subject specific -, language - and digital skills. Not to say the least, this study has shown how these students make use different modalities in their reading and writing.