Abstract
Banebrytende innovasjoner endrer, som oftest, bedriftens omgivelser radikalt og det kan være vanskelig å oppdage disse endringene tidsnok. Ved å ha endringsevner, dynamiske kapabiliteter, kan bedrifter reagere på og håndtere omfattende endringer raskere. For å undersøke endringsdyktighet utføres det casestudier av fire etablerte tjenestebedrifter(NRK, Ruter, Sparebank1 og Telenor). Studien undersøker hvordan ledere og ansatte reagerer på en banebrytende innovasjon som smarttelefonen og om reaksjonen fører til strategiske og strukturelle tilpasninger. Identifiseringsevner bidrar til å reagere på banebrytende innovasjoner. Likevel kan reaksjonen bli forsinket av strategiske oppfatninger, som tidligere erfaringer og normale satsningsområder. Derfor burde man opprette egne rutiner for søk og evaluering av ny informasjon som bryter med etablerte satsningsområder. Reaksjonen er viktig for bedriftens mulighet til å skape tjenester som passer til kundenes endrede behov og for å forstå de nye omgivelsene for videre strategisk handling. At en stor andel av befolkningen eier en smarttelefon gjør at samfunnet blir mer digitalisert. Digitaliseringen fører til at flere bruker teknologiske løsninger dermed burde løsningene være intuitive. Brukerinvolvering er en effektiv måte for å oppnå dette, og applikasjoner som skal være substitutter, må være enklere enn den eksisterende tjenesten.