Hide metadata

dc.contributor.authorLorentzen, Eirik
dc.date.accessioned2014-09-04T22:00:14Z
dc.date.available2014-09-04T22:00:14Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationLorentzen, Eirik. Å reagere på en banebrytende innovasjon – en studie av NRK, Ruter, Sparebank1 og Telenor. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/40498
dc.description.abstractBanebrytende innovasjoner endrer, som oftest, bedriftens omgivelser radikalt og det kan være vanskelig å oppdage disse endringene tidsnok. Ved å ha endringsevner, dynamiske kapabiliteter, kan bedrifter reagere på og håndtere omfattende endringer raskere. For å undersøke endringsdyktighet utføres det casestudier av fire etablerte tjenestebedrifter(NRK, Ruter, Sparebank1 og Telenor). Studien undersøker hvordan ledere og ansatte reagerer på en banebrytende innovasjon som smarttelefonen og om reaksjonen fører til strategiske og strukturelle tilpasninger. Identifiseringsevner bidrar til å reagere på banebrytende innovasjoner. Likevel kan reaksjonen bli forsinket av strategiske oppfatninger, som tidligere erfaringer og normale satsningsområder. Derfor burde man opprette egne rutiner for søk og evaluering av ny informasjon som bryter med etablerte satsningsområder. Reaksjonen er viktig for bedriftens mulighet til å skape tjenester som passer til kundenes endrede behov og for å forstå de nye omgivelsene for videre strategisk handling. At en stor andel av befolkningen eier en smarttelefon gjør at samfunnet blir mer digitalisert. Digitaliseringen fører til at flere bruker teknologiske løsninger dermed burde løsningene være intuitive. Brukerinvolvering er en effektiv måte for å oppnå dette, og applikasjoner som skal være substitutter, må være enklere enn den eksisterende tjenesten.nor
dc.language.isonor
dc.subjectNRK
dc.subjectRuter
dc.subjectSparebank1
dc.subjectTelenor
dc.subjectBanebrytende
dc.subjectinnovasjoner
dc.subjectreagere
dc.subjectendringsevner
dc.subjectendringsdyktighet
dc.subjectdynamiske
dc.subjectkapabiliteter
dc.subjectsmarttelefonen
dc.subjectsmarttelefon
dc.subjecttjenestesektoren
dc.subjectbanebrytende
dc.subjectinnovasjon
dc.titleÅ reagere på en banebrytende innovasjon – en studie av NRK, Ruter, Sparebank1 og Telenornor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-09-04T22:00:15Z
dc.creator.authorLorentzen, Eirik
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45211
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/40498/1/MasterLorentzen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata