Sammendrag
Problemstilling
Hensikten med undersøkelsen har vært å finne ut om elever får et læringsutbytte av å bruke et bestemt databasert innlæringsprogram i matematikk, og om de, ved å bruke dette programmet, får mer motivasjon i forhold til det å lære matematikk. Hovedproblemstilling har derfor vært: ”Gir bruk av Kikoras databaserte innlæringsprogram i matematikk økt læringsutbytte i faget?”
I tillegg til hovedproblemstillingen, har også følgende delproblemstilling vært med: ”Får elever som bruker dette dataprogrammet, mer motivasjon til å lære matematikk?”
Metode
Dette har vært en evalueringsundersøkelse, en kvantitativ undersøkelse i form av pre- og posttestdesign med ikke-ekvivalente grupper.
Utvalget bestod i utgangspunktet av 240 elever fordelt på 7. og 9. trinn fra to skoler i Oslo og en i Akershus. Utvalget ble i løpet av testperioden redusert til 67 elever, grunnet uforutsette hindringer. Det resterende utvalget ble delt inn i henholdsvis forsøks- og kontrollgrupper. Kartleggingen ble gjennomført ved en kombinasjon av pre- og posttest og ved å besvare to spørreskjema ved bruk av en enkelt ”Likert-skala”.
Resultater og konklusjon
Ved sammenligning av Spørreskjema 1 og Spørreskjema 2 i undersøkelsen, kom det ikke fram noen klar forskjell på om elevene hadde blitt mer eller mindre motivert for faget matematikk i løpet av testperioden. Det fremkom heller ikke statistisk signifikante forskjeller mellom forsøks- og kontrollgruppene ved bruk av T-test på henholdsvis pre- og posttesten. En eventuell læringseffekt i testperioden, ved bruk av dataprogrammet, ble dermed ikke påvist. Derimot framkom det enkelte interessante funn i undersøkelsen som bidrar til at man ikke uten videre kan si at dataprogrammet ikke gir noe læringsutbytte.