Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:17:25Z
dc.date.available2013-03-12T13:17:25Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-11-08en_US
dc.identifier.citationBråten, Tone. Et klikk - og matematikken var i boks!. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31947
dc.description.abstractProblemstilling Hensikten med undersøkelsen har vært å finne ut om elever får et læringsutbytte av å bruke et bestemt databasert innlæringsprogram i matematikk, og om de, ved å bruke dette programmet, får mer motivasjon i forhold til det å lære matematikk. Hovedproblemstilling har derfor vært: ”Gir bruk av Kikoras databaserte innlæringsprogram i matematikk økt læringsutbytte i faget?” I tillegg til hovedproblemstillingen, har også følgende delproblemstilling vært med: ”Får elever som bruker dette dataprogrammet, mer motivasjon til å lære matematikk?” Metode Dette har vært en evalueringsundersøkelse, en kvantitativ undersøkelse i form av pre- og posttestdesign med ikke-ekvivalente grupper. Utvalget bestod i utgangspunktet av 240 elever fordelt på 7. og 9. trinn fra to skoler i Oslo og en i Akershus. Utvalget ble i løpet av testperioden redusert til 67 elever, grunnet uforutsette hindringer. Det resterende utvalget ble delt inn i henholdsvis forsøks- og kontrollgrupper. Kartleggingen ble gjennomført ved en kombinasjon av pre- og posttest og ved å besvare to spørreskjema ved bruk av en enkelt ”Likert-skala”. Resultater og konklusjon Ved sammenligning av Spørreskjema 1 og Spørreskjema 2 i undersøkelsen, kom det ikke fram noen klar forskjell på om elevene hadde blitt mer eller mindre motivert for faget matematikk i løpet av testperioden. Det fremkom heller ikke statistisk signifikante forskjeller mellom forsøks- og kontrollgruppene ved bruk av T-test på henholdsvis pre- og posttesten. En eventuell læringseffekt i testperioden, ved bruk av dataprogrammet, ble dermed ikke påvist. Derimot framkom det enkelte interessante funn i undersøkelsen som bidrar til at man ikke uten videre kan si at dataprogrammet ikke gir noe læringsutbytte.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEt klikk - og matematikken var i boks! : får elever økt læringsutbytte i faget matematikk, ved å bruke et bestemt databasert innlæringsprogram?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-01-24en_US
dc.creator.authorBråten, Toneen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bråten, Tone&rft.title=Et klikk - og matematikken var i boks!&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-17840en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo67325en_US
dc.contributor.supervisorFørstelektor Lage Jonsborgen_US
dc.identifier.bibsys08010973xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31947/1/Masteroppgavex2007.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata