Sammendrag
Bakgrunn og formål:
Å være mor til et barn med ADHD er for de fleste en utfordrende og krevende opplevelse(Langlete 2004). Undersøkelser viser at mødre til barn ADHD, har høye nivåer av stress og andre påfølgende problemer relatert til barnets vansker (Anastopoulos mfl 1992; Donenberg & Baker 1993; Mash & Johnston 1983). Dette er forhold som kan redusere mødrenes mestringsressurser og dermed øke deres sårbarhet (Beredsford 1994; Gjærum 1998). Samtidig vet vi at mødrenes mestring har innvirkning på barnas mestring (Gjærum 1998a).
En måte å hjelpe mødre som har barn med ADHD til å oppleve økt mestring, er gjennom rådgivning, der et av de sentrale målene er å fremme mestring og vekst hos dem som søker hjelp (Lassen 2002).
Formålet med denne oppgaven er å se på hvordan rådgivning kan gi mødre som har barn med ADHD opplevelse av økt mestring. Det har også i denne oppgaven vært en målsetting å skildre et mødre- og hjelpsøkerperspektiv.
Problemstilling:
Hvordan kan rådgivning gi foreldre til barn med ADHD opplevelse av økt mestring?
Metode:
Undersøkelsen er basert på to kvalitative intervju av mødre som har barn med ADHD. Det ble benyttet en semistrukturert intervjuguide. I analysen av datamateriale anvendte jeg en grounded theory tilnærming.
Resultater:
I undersøkelsen kommer det fram at informantene har opplevd store belastinger med det å være mor til et barn med ADHD. Disse påkjenningene har tidvis redusert deres mestringsopplevelse og erstattet den med følelser som tvil, usikkerhet, nederlag, frustrasjon, sårhet og mangel på kontroll. Samtidig viser funnene at mødrene har vært igjennom en endringsprosess, der de i dag føler at de mestrer bedre sin foreldrerolle. Videre tyder funn fra undersøkelsen på at rådgivning er viktig mestringsressurs for mødrene. Gjennom analyse og drøfting av mødrenes refleksjoner og erfaringer har jeg funnet fram til flere områder som har betydning for disse mødrene i rådgivning, og som kan tenkes å være med på å gi dem en opplevelse av økt mestring. Disse er:
Hjelpeapparatets tilstedeværelse
Rådgiver som redskap kunnskap og kompetanse
Betydningen av å bli møtt, støttet, forstått, ta på alvor, i tilegg til gjensidighet i rådgivningsforholdet.
Rådgivers ferdigheter og holdninger.
Spesifikt foreldreveiledningsprogram (Parent Managment Training) og evidensbasert behandling (Ambulant miljøterapi).
Bedre tverrfaglig samarbeid og koordinering, og mer ansvar fra fagpersonenes side.