Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:16:39Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-06-29en_US
dc.identifier.citationBerdal, Hermine. Rådgivning som mestringsmulighet. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31918
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Å være mor til et barn med ADHD er for de fleste en utfordrende og krevende opplevelse(Langlete 2004). Undersøkelser viser at mødre til barn ADHD, har høye nivåer av stress og andre påfølgende problemer relatert til barnets vansker (Anastopoulos mfl 1992; Donenberg & Baker 1993; Mash & Johnston 1983). Dette er forhold som kan redusere mødrenes mestringsressurser og dermed øke deres sårbarhet (Beredsford 1994; Gjærum 1998). Samtidig vet vi at mødrenes mestring har innvirkning på barnas mestring (Gjærum 1998a). En måte å hjelpe mødre som har barn med ADHD til å oppleve økt mestring, er gjennom rådgivning, der et av de sentrale målene er å fremme mestring og vekst hos dem som søker hjelp (Lassen 2002). Formålet med denne oppgaven er å se på hvordan rådgivning kan gi mødre som har barn med ADHD opplevelse av økt mestring. Det har også i denne oppgaven vært en målsetting å skildre et mødre- og hjelpsøkerperspektiv. Problemstilling: Hvordan kan rådgivning gi foreldre til barn med ADHD opplevelse av økt mestring? Metode: Undersøkelsen er basert på to kvalitative intervju av mødre som har barn med ADHD. Det ble benyttet en semistrukturert intervjuguide. I analysen av datamateriale anvendte jeg en grounded theory tilnærming. Resultater: I undersøkelsen kommer det fram at informantene har opplevd store belastinger med det å være mor til et barn med ADHD. Disse påkjenningene har tidvis redusert deres mestringsopplevelse og erstattet den med følelser som tvil, usikkerhet, nederlag, frustrasjon, sårhet og mangel på kontroll. Samtidig viser funnene at mødrene har vært igjennom en endringsprosess, der de i dag føler at de mestrer bedre sin foreldrerolle. Videre tyder funn fra undersøkelsen på at rådgivning er viktig mestringsressurs for mødrene. Gjennom analyse og drøfting av mødrenes refleksjoner og erfaringer har jeg funnet fram til flere områder som har betydning for disse mødrene i rådgivning, og som kan tenkes å være med på å gi dem en opplevelse av økt mestring. Disse er: Hjelpeapparatets tilstedeværelse Rådgiver som redskap kunnskap og kompetanse Betydningen av å bli møtt, støttet, forstått, ta på alvor, i tilegg til gjensidighet i rådgivningsforholdet. Rådgivers ferdigheter og holdninger. Spesifikt foreldreveiledningsprogram (Parent Managment Training) og evidensbasert behandling (Ambulant miljøterapi). Bedre tverrfaglig samarbeid og koordinering, og mer ansvar fra fagpersonenes side.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleRådgivning som mestringsmulighet : en kvalitativ studie av mødre til barn med ADHD sine tanker om, og opplevelser som hjelpsøkere, sett ut i fra et mestringsperspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-10-09en_US
dc.creator.authorBerdal, Hermineen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Berdal, Hermine&rft.title=Rådgivning som mestringsmulighet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16354en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo63173en_US
dc.contributor.supervisorKristin Pedersen og Kirsti Lauvåsen_US
dc.identifier.bibsys071367594en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31918/1/MasteroppgavexixspesialpedagogikkxforxHerminexxsistexutgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata