Sammendrag
SAMMENDRAG
Tittel og tema
Kartlegging av læringstiler til barn med sosiale og emosjonelle vansker,
En pilotundersøkelse av The Learning Style Inventories muligheter for å legge tilrette for læring og fungering i barnas skolehverdag.
Bakgrunn og formål
Jeg har med denne oppgaven ønsket å komme med en analyse av læringstilskartleggingens muligheter og begrensninger for å sikre marginaliserte barns innlæring og mestring gjennom å identifisere deres læringsstiler. Bakgrunnen er at alle elever skal få tilpasset opplæring og at læringgstilskartlegging dermed kan bidra til en mer helhetlig forståelse av elevene.
Problemstilling
Hvordan kan kartlegging av læringsstiler for barn med sosiale og emosjonelle vansker bidra til å optimalisere deres læring og fungering i skolehverdagen?
- Hvilken betydning har fokusering på læringsstiler?
- Hvilken betydning kan forståelse om læringsstiler ha for barn med sosiale og emosjonelle vansker.
- Hvordan kan perspektivet og informasjonen om læringsstiler sikre at elevens muligheter blir benyttet i skolesettingen.
- Hvilken funksjon har kartlegging for barnas forståelse av sin egen læring(metaforståelse)?
- Hvilken funksjon har kartlegging for lærerens forståelse og perspektiv på barns læringsmuligheter?
Metode
En flermetodisk tilnærming er brukt for undersøkelsen. Strukturerte intervjuer har blitt valgt for å få en dypere forståelse av informantenes læringsstiler. Samtidig er Læringstilskartleggingen blitt bearbeidet statistisk noe som gjør at den også har en kvantitativ tilnærming og dermed også anvendbar som sammenligningsgrunnlag for lignende undersøkelser. Det spesifikke kartleggingsinstrument som er valgt er The Learning- Style Inventory, som på bakgrunn av den høye reliabilitetskoeffisient ble vurdert som best egnet.
Dataanalyse
Resultatene av undersøkelsen er blitt behandlet og analysert via Price & Dunns( 1997) analyseredskap,The Learning- Style Inventory, for kartlegging av læringsstiler hos barn i alderen 8-18 år.
Resultater
Resultatene viser høyst individuelle funn når det gjelder informantgruppens læringsstilspreferanser. Det kan fortelle oss at man generelt bør være forsiktig med å lage tiltak kun etter diagnoser, men heller se hvordan eleven fungerer, hva som bidrar til positiv fungering og forsøke å legge tilrette undervisningen etter det. Preferansen for ansvar viser seg imidlertid å være høy for fem av de seks informantene i undersøkelsen, noe som kan tyde på at de ønsker å være ansvarsfulle, innordne seg og være konforme i skolesettingen. Resultatene viser at informantgruppen, til tross for sine vansker viser prososial atferd og vilje, noe som også sammenfaller med deres ønske om å være konforme. Elementer som er knyttet til den neuropsykologiske arousalfaktoren( våkenhet), design, tid på dagen, lyd og lys, temperatur, inntak av mat og bevegelse, har betydning for alle informantene ved innlæring.
Konklusjoner
Det ser ut som The Learning- Style Inventory er et velegnet kartleggingsinstrument for barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker. Instrumentets fokus på elevens styrker kan ta bort stigma av deres dårlige fungering og skoleprestasjoner ved å begrunne at alle har ulike læringsstiler og dermed lærer forskjellig. Det ser ut til at funnene i læringgstilskartleggingen gir elevene og lærerne instrumenter for å sikre deres muligheter for mestring og læring i skolehverdagen på en bedre måte enn om de ikke blir undervist etter sine prefererte stiler. Prosessen rundt undersøkelsen så ut til å være viktig for elevenes opplevelse av mestring, mens grunnlaget for å trekke konklusjoner vedrørende deres bevisthet rundt sin egen læringsstilsprofil er for lite. Uansett mener jeg undersøkelsen gir nyttig informasjon om kartleggingsmuligheter, prosessens betydning - og tilrettelegging med elevenes beste for øye.