Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:24Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:24Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-05-06en_US
dc.identifier.citationOledal, Lene Stokke. Kartlegging av læringsstiler for barn med sosiale og emosjonelle vansker. Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31599
dc.description.abstractSAMMENDRAG Tittel og tema Kartlegging av læringstiler til barn med sosiale og emosjonelle vansker, En pilotundersøkelse av The Learning Style Inventories muligheter for å legge tilrette for læring og fungering i barnas skolehverdag. Bakgrunn og formål Jeg har med denne oppgaven ønsket å komme med en analyse av læringstilskartleggingens muligheter og begrensninger for å sikre marginaliserte barns innlæring og mestring gjennom å identifisere deres læringsstiler. Bakgrunnen er at alle elever skal få tilpasset opplæring og at læringgstilskartlegging dermed kan bidra til en mer helhetlig forståelse av elevene. Problemstilling Hvordan kan kartlegging av læringsstiler for barn med sosiale og emosjonelle vansker bidra til å optimalisere deres læring og fungering i skolehverdagen? - Hvilken betydning har fokusering på læringsstiler? - Hvilken betydning kan forståelse om læringsstiler ha for barn med sosiale og emosjonelle vansker. - Hvordan kan perspektivet og informasjonen om læringsstiler sikre at elevens muligheter blir benyttet i skolesettingen. - Hvilken funksjon har kartlegging for barnas forståelse av sin egen læring(metaforståelse)? - Hvilken funksjon har kartlegging for lærerens forståelse og perspektiv på barns læringsmuligheter? Metode En flermetodisk tilnærming er brukt for undersøkelsen. Strukturerte intervjuer har blitt valgt for å få en dypere forståelse av informantenes læringsstiler. Samtidig er Læringstilskartleggingen blitt bearbeidet statistisk noe som gjør at den også har en kvantitativ tilnærming og dermed også anvendbar som sammenligningsgrunnlag for lignende undersøkelser. Det spesifikke kartleggingsinstrument som er valgt er The Learning- Style Inventory, som på bakgrunn av den høye reliabilitetskoeffisient ble vurdert som best egnet. Dataanalyse Resultatene av undersøkelsen er blitt behandlet og analysert via Price & Dunns( 1997) analyseredskap,The Learning- Style Inventory, for kartlegging av læringsstiler hos barn i alderen 8-18 år. Resultater Resultatene viser høyst individuelle funn når det gjelder informantgruppens læringsstilspreferanser. Det kan fortelle oss at man generelt bør være forsiktig med å lage tiltak kun etter diagnoser, men heller se hvordan eleven fungerer, hva som bidrar til positiv fungering og forsøke å legge tilrette undervisningen etter det. Preferansen for ansvar viser seg imidlertid å være høy for fem av de seks informantene i undersøkelsen, noe som kan tyde på at de ønsker å være ansvarsfulle, innordne seg og være konforme i skolesettingen. Resultatene viser at informantgruppen, til tross for sine vansker viser prososial atferd og vilje, noe som også sammenfaller med deres ønske om å være konforme. Elementer som er knyttet til den neuropsykologiske arousalfaktoren( våkenhet), design, tid på dagen, lyd og lys, temperatur, inntak av mat og bevegelse, har betydning for alle informantene ved innlæring. Konklusjoner Det ser ut som The Learning- Style Inventory er et velegnet kartleggingsinstrument for barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker. Instrumentets fokus på elevens styrker kan ta bort stigma av deres dårlige fungering og skoleprestasjoner ved å begrunne at alle har ulike læringsstiler og dermed lærer forskjellig. Det ser ut til at funnene i læringgstilskartleggingen gir elevene og lærerne instrumenter for å sikre deres muligheter for mestring og læring i skolehverdagen på en bedre måte enn om de ikke blir undervist etter sine prefererte stiler. Prosessen rundt undersøkelsen så ut til å være viktig for elevenes opplevelse av mestring, mens grunnlaget for å trekke konklusjoner vedrørende deres bevisthet rundt sin egen læringsstilsprofil er for lite. Uansett mener jeg undersøkelsen gir nyttig informasjon om kartleggingsmuligheter, prosessens betydning - og tilrettelegging med elevenes beste for øye.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKartlegging av læringsstiler for barn med sosiale og emosjonelle vansker : en pilotundersøkelse av en læringsstilsanalyses muligheter for å legge tilrette for læring og fungering i barnas skolehverdagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-08-22en_US
dc.creator.authorOledal, Lene Stokkeen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Oledal, Lene Stokke&rft.title=Kartlegging av læringsstiler for barn med sosiale og emosjonelle vansker&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10832en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo26959en_US
dc.contributor.supervisorLiv Lassen og Jorun Buli Holmbergen_US
dc.identifier.bibsys051450453en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata