Sammendrag
Denne undersøkelsen vil ta for seg utfordringene, som minoritetsspråklige elever står overfor i norsk skole med hensyn til lesing og skriving. Lesing og skriving er begge prosesser, som har noen språklige forutsetninger knyttet til seg. Det er naturlig å tro at de minoritetsspråklige elevene har noe svakere norskspråklige ferdigheter, enn de elevene som har norsk som førstespråk. Jeg ønsker i min undersøkelse å finne ut på hvilken måte disse elevene har mindre forutsetninger til lese- og skriveutvikling på 1. trinn. Dette har jeg undersøkt ved å sammenligne minoritetsspråklige elever med norskspråklige. I hovedtrekk har jeg i det teoretiske rammeverket tatt for meg sentrale forutsetningene for avkoding og sentrale forutsetninger for forståelse av en tekst.
Deltagerne i studiet består av 90 elever på 1. trinn. De har alle blitt testet med IL-basis, gruppeprøven. De ferdighetene som gruppeprøven tester er fonologisk bevissthet, fonemisk bevissthet, morfologisk bevissthet/ordkunnskap, bokstavkunnskap, ordskriving og lytteforståelse. Undersøkelsen har blitt gjennomført ved hjelp av en kvantitativ metodisk tilnærming, der de innsamlede dataene har blitt analysert i SPSS. Jeg har sammenlignet minoritetsspråklige elevers resultater, opp mot norskspråklige elevers resultater. Dette har jeg gjort ved hjelp av ”Independent--Samples T Test”.
Resultatene viste at minoritetsspråklige gjorde det signifikant svakere enn norskspråklige, på språklig bevissthet, bokstavkunnskap, ordskriving og lytteforståelse. Dette tyder på at minoritetselevene i mitt utvalg har svakere forutsetninger til begynnende lese- og skriveferdigheter på norsk, enn de norskspråklige elevene.