dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:09:49Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:09:49Z | |
dc.date.issued | 2011 | en_US |
dc.date.submitted | 2011-10-31 | en_US |
dc.identifier.citation | Tuv, Rita Svedenborg. Minoritetsspråklige elever og deres forutsetninger for lese- og skriveutvikling . Masteroppgave, University of Oslo, 2011 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/31449 | |
dc.description.abstract | Denne undersøkelsen vil ta for seg utfordringene, som minoritetsspråklige elever står overfor i norsk skole med hensyn til lesing og skriving. Lesing og skriving er begge prosesser, som har noen språklige forutsetninger knyttet til seg. Det er naturlig å tro at de minoritetsspråklige elevene har noe svakere norskspråklige ferdigheter, enn de elevene som har norsk som førstespråk. Jeg ønsker i min undersøkelse å finne ut på hvilken måte disse elevene har mindre forutsetninger til lese- og skriveutvikling på 1. trinn. Dette har jeg undersøkt ved å sammenligne minoritetsspråklige elever med norskspråklige. I hovedtrekk har jeg i det teoretiske rammeverket tatt for meg sentrale forutsetningene for avkoding og sentrale forutsetninger for forståelse av en tekst.
Deltagerne i studiet består av 90 elever på 1. trinn. De har alle blitt testet med IL-basis, gruppeprøven. De ferdighetene som gruppeprøven tester er fonologisk bevissthet, fonemisk bevissthet, morfologisk bevissthet/ordkunnskap, bokstavkunnskap, ordskriving og lytteforståelse. Undersøkelsen har blitt gjennomført ved hjelp av en kvantitativ metodisk tilnærming, der de innsamlede dataene har blitt analysert i SPSS. Jeg har sammenlignet minoritetsspråklige elevers resultater, opp mot norskspråklige elevers resultater. Dette har jeg gjort ved hjelp av ”Independent--Samples T Test”.
Resultatene viste at minoritetsspråklige gjorde det signifikant svakere enn norskspråklige, på språklig bevissthet, bokstavkunnskap, ordskriving og lytteforståelse. Dette tyder på at minoritetselevene i mitt utvalg har svakere forutsetninger til begynnende lese- og skriveferdigheter på norsk, enn de norskspråklige elevene. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Minoritetsspråklige elever og deres forutsetninger for lese- og skriveutvikling : en undersøkelse av forskjeller i sentrale forutsetninger for lese- og skriveutvikling mellom minoritetsspråklige og norskstalende elever | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2012-01-11 | en_US |
dc.creator.author | Tuv, Rita Svedenborg | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::282 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Tuv, Rita Svedenborg&rft.title=Minoritetsspråklige elever og deres forutsetninger for lese- og skriveutvikling &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-30109 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 139215 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Jørgen Frost og Ernst Ottem | en_US |
dc.identifier.bibsys | 120068184 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31449/2/RitaxSvedenborgxTuv.xMasteroppgavexixspesialpedagogikk.pdf | |