Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:09:49Z
dc.date.available2013-03-12T13:09:49Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-10-31en_US
dc.identifier.citationTuv, Rita Svedenborg. Minoritetsspråklige elever og deres forutsetninger for lese- og skriveutvikling . Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31449
dc.description.abstractDenne undersøkelsen vil ta for seg utfordringene, som minoritetsspråklige elever står overfor i norsk skole med hensyn til lesing og skriving. Lesing og skriving er begge prosesser, som har noen språklige forutsetninger knyttet til seg. Det er naturlig å tro at de minoritetsspråklige elevene har noe svakere norskspråklige ferdigheter, enn de elevene som har norsk som førstespråk. Jeg ønsker i min undersøkelse å finne ut på hvilken måte disse elevene har mindre forutsetninger til lese- og skriveutvikling på 1. trinn. Dette har jeg undersøkt ved å sammenligne minoritetsspråklige elever med norskspråklige. I hovedtrekk har jeg i det teoretiske rammeverket tatt for meg sentrale forutsetningene for avkoding og sentrale forutsetninger for forståelse av en tekst. Deltagerne i studiet består av 90 elever på 1. trinn. De har alle blitt testet med IL-basis, gruppeprøven. De ferdighetene som gruppeprøven tester er fonologisk bevissthet, fonemisk bevissthet, morfologisk bevissthet/ordkunnskap, bokstavkunnskap, ordskriving og lytteforståelse. Undersøkelsen har blitt gjennomført ved hjelp av en kvantitativ metodisk tilnærming, der de innsamlede dataene har blitt analysert i SPSS. Jeg har sammenlignet minoritetsspråklige elevers resultater, opp mot norskspråklige elevers resultater. Dette har jeg gjort ved hjelp av ”Independent--Samples T Test”. Resultatene viste at minoritetsspråklige gjorde det signifikant svakere enn norskspråklige, på språklig bevissthet, bokstavkunnskap, ordskriving og lytteforståelse. Dette tyder på at minoritetselevene i mitt utvalg har svakere forutsetninger til begynnende lese- og skriveferdigheter på norsk, enn de norskspråklige elevene.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMinoritetsspråklige elever og deres forutsetninger for lese- og skriveutvikling : en undersøkelse av forskjeller i sentrale forutsetninger for lese- og skriveutvikling mellom minoritetsspråklige og norskstalende eleveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-01-11en_US
dc.creator.authorTuv, Rita Svedenborgen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Tuv, Rita Svedenborg&rft.title=Minoritetsspråklige elever og deres forutsetninger for lese- og skriveutvikling &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30109en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo139215en_US
dc.contributor.supervisorJørgen Frost og Ernst Ottemen_US
dc.identifier.bibsys120068184en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31449/2/RitaxSvedenborgxTuv.xMasteroppgavexixspesialpedagogikk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata