Sammendrag
Intensjon og problemstillinger
Temaet for denne oppgaven er hvordan lærer støtter opp matematikkundervisningen ved hjelp av kommunikasjon. Hovedproblemstillingen for min oppgave er:
Hvordan kommuniserer lærer i matematikkopplæringen?
For å understreke hovedproblemstillingen, har jeg valgt underspørsmål som lyder følgende:
Hvilke typer aktiviteter, konkreter og illustrasjoner bruker lærer for å støtte opp matematikkopplæringen?
Teoretisk perspektiv
I teoridelen er det blant annet fokusert på Vygotskys læringsteorier om hvordan barn og voksne kommuniserer. Høines(2006) har også fått en stor plass i denne oppgaven, fordi hun tar opp det med hvordan vi tolker språk mellom hverandre. Geary og Hoard 2001, Mercer og Miller (1993) er også tatt med i teoridelen. I analysedelen blir funnene i undersøkelsen presentert, og drøftet. Teoridelen og analysedelen knytter til hverandre ved at indikatorene som er brukt i observasjonsskjemaet, har en tilhørighet i de ulike læringsteorier og perspektiver som er presentert i oppgaven i kapitel 2. Funnene i undersøkelsen, kapitel 5. blir drøftet i kapitel 6.
Metode
Dette er et casestudie som baserer seg på observasjoner og samtaler. I undersøkelsen er det brukt strukturert åpent observasjonsskjema. Hensikten med undersøkelsen var å observere hvordan lærer brukte kommunikasjonen for å støtte opplæringen i matematikk som foregikk i klasserommet. Observasjonsskjemaet ble utarbeidet i tråd med problemstillingene. Det baserer seg på det sosiale språk, referanser i matematikk, aktiviteter, konkretiseringer og organisering av matematikkundervisningen.
Resultater
Ut ifra resultatene har lærer organisert et varierte og spennende undervisningsopplegg. Informanten har benyttet seg av å konkretisere det matematiske språket ved hjelp av det sosiale språket, språkreferanser til hverdagsmatematikk, og aktiviteter til undervisningsstasjoner. Ved hjelp konkretiseringen som hun har benyttet seg av i undersøkelsen, har lærer deltatt i å påvirke elevens 2. ordens språk ved at hun har forsøkt å lage et bindeledd til 1. ordens språk. Hun har brukt hverdagsspråk og hverdagsreferanser for å belyse matematiske formler på en mer forståelig måte hos eleven.