dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:06:52Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:06:52Z | |
dc.date.issued | 2009 | en_US |
dc.date.submitted | 2009-11-10 | en_US |
dc.identifier.citation | Frøisland, Christine. Kommunikasjon i matematikk. Masteroppgave, University of Oslo, 2009 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/31282 | |
dc.description.abstract | Intensjon og problemstillinger
Temaet for denne oppgaven er hvordan lærer støtter opp matematikkundervisningen ved hjelp av kommunikasjon. Hovedproblemstillingen for min oppgave er:
Hvordan kommuniserer lærer i matematikkopplæringen?
For å understreke hovedproblemstillingen, har jeg valgt underspørsmål som lyder følgende:
Hvilke typer aktiviteter, konkreter og illustrasjoner bruker lærer for å støtte opp matematikkopplæringen?
Teoretisk perspektiv
I teoridelen er det blant annet fokusert på Vygotskys læringsteorier om hvordan barn og voksne kommuniserer. Høines(2006) har også fått en stor plass i denne oppgaven, fordi hun tar opp det med hvordan vi tolker språk mellom hverandre. Geary og Hoard 2001, Mercer og Miller (1993) er også tatt med i teoridelen. I analysedelen blir funnene i undersøkelsen presentert, og drøftet. Teoridelen og analysedelen knytter til hverandre ved at indikatorene som er brukt i observasjonsskjemaet, har en tilhørighet i de ulike læringsteorier og perspektiver som er presentert i oppgaven i kapitel 2. Funnene i undersøkelsen, kapitel 5. blir drøftet i kapitel 6.
Metode
Dette er et casestudie som baserer seg på observasjoner og samtaler. I undersøkelsen er det brukt strukturert åpent observasjonsskjema. Hensikten med undersøkelsen var å observere hvordan lærer brukte kommunikasjonen for å støtte opplæringen i matematikk som foregikk i klasserommet. Observasjonsskjemaet ble utarbeidet i tråd med problemstillingene. Det baserer seg på det sosiale språk, referanser i matematikk, aktiviteter, konkretiseringer og organisering av matematikkundervisningen.
Resultater
Ut ifra resultatene har lærer organisert et varierte og spennende undervisningsopplegg. Informanten har benyttet seg av å konkretisere det matematiske språket ved hjelp av det sosiale språket, språkreferanser til hverdagsmatematikk, og aktiviteter til undervisningsstasjoner. Ved hjelp konkretiseringen som hun har benyttet seg av i undersøkelsen, har lærer deltatt i å påvirke elevens 2. ordens språk ved at hun har forsøkt å lage et bindeledd til 1. ordens språk. Hun har brukt hverdagsspråk og hverdagsreferanser for å belyse matematiske formler på en mer forståelig måte hos eleven. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Kommunikasjon i matematikk : observasjonsstudie av matematikkundervisning | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2010-02-17 | en_US |
dc.creator.author | Frøisland, Christine | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::282 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Frøisland, Christine&rft.title=Kommunikasjon i matematikk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-23973 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 96702 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Guri Nortvedt | en_US |
dc.identifier.bibsys | 100390048 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31282/1/maoppg2009.pdf | |