Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:06:52Z
dc.date.available2013-03-12T13:06:52Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-11-10en_US
dc.identifier.citationFrøisland, Christine. Kommunikasjon i matematikk. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31282
dc.description.abstractIntensjon og problemstillinger Temaet for denne oppgaven er hvordan lærer støtter opp matematikkundervisningen ved hjelp av kommunikasjon. Hovedproblemstillingen for min oppgave er: Hvordan kommuniserer lærer i matematikkopplæringen? For å understreke hovedproblemstillingen, har jeg valgt underspørsmål som lyder følgende: Hvilke typer aktiviteter, konkreter og illustrasjoner bruker lærer for å støtte opp matematikkopplæringen? Teoretisk perspektiv I teoridelen er det blant annet fokusert på Vygotskys læringsteorier om hvordan barn og voksne kommuniserer. Høines(2006) har også fått en stor plass i denne oppgaven, fordi hun tar opp det med hvordan vi tolker språk mellom hverandre. Geary og Hoard 2001, Mercer og Miller (1993) er også tatt med i teoridelen. I analysedelen blir funnene i undersøkelsen presentert, og drøftet. Teoridelen og analysedelen knytter til hverandre ved at indikatorene som er brukt i observasjonsskjemaet, har en tilhørighet i de ulike læringsteorier og perspektiver som er presentert i oppgaven i kapitel 2. Funnene i undersøkelsen, kapitel 5. blir drøftet i kapitel 6. Metode Dette er et casestudie som baserer seg på observasjoner og samtaler. I undersøkelsen er det brukt strukturert åpent observasjonsskjema. Hensikten med undersøkelsen var å observere hvordan lærer brukte kommunikasjonen for å støtte opplæringen i matematikk som foregikk i klasserommet. Observasjonsskjemaet ble utarbeidet i tråd med problemstillingene. Det baserer seg på det sosiale språk, referanser i matematikk, aktiviteter, konkretiseringer og organisering av matematikkundervisningen. Resultater Ut ifra resultatene har lærer organisert et varierte og spennende undervisningsopplegg. Informanten har benyttet seg av å konkretisere det matematiske språket ved hjelp av det sosiale språket, språkreferanser til hverdagsmatematikk, og aktiviteter til undervisningsstasjoner. Ved hjelp konkretiseringen som hun har benyttet seg av i undersøkelsen, har lærer deltatt i å påvirke elevens 2. ordens språk ved at hun har forsøkt å lage et bindeledd til 1. ordens språk. Hun har brukt hverdagsspråk og hverdagsreferanser for å belyse matematiske formler på en mer forståelig måte hos eleven.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKommunikasjon i matematikk : observasjonsstudie av matematikkundervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-02-17en_US
dc.creator.authorFrøisland, Christineen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Frøisland, Christine&rft.title=Kommunikasjon i matematikk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23973en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo96702en_US
dc.contributor.supervisorGuri Nortvedten_US
dc.identifier.bibsys100390048en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31282/1/maoppg2009.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata