Abstract
PROBLEMOMRÅDE/PROBLEMSTILLING
Universitetsansatte og studenter benytter ofte ordet engasjement når de skal beskrive vellykket undervisning. Ikke sjelden nevnes nettopp engasjement i undervisning som et kjennetegn ved dyktige forelesere, eller som noen studenter setter pris på hos sine lærere. Få har forsøkt å presisere hva de legger i et slikt begrep. Denne oppgaven tar sikte på å undersøke engasjement i undervisningen ut fra underviseres ståsted. Jeg vil derfor undersøke hvordan et utvalg vitenskapelige ansatte ved Universitetet i Oslo oppfatter fenomenet engasjement i undervisningen.
METODE
Formålet med undersøkelsen er å finne ut noe om engasjement i undervisningen. Siden få har forsøkt å presisere hva de legger i dette fenomenet fordrer det et eksplorerende design. Dette krever igjen en kvalitativ metode som kan gå i dybden og få fram mange nyanser.
DATA/KILDER
Det empiriske materialet for denne oppgaven er basert på semistrukturerte intervjuer av elleve vitenskapelige ansatte ved Universitetet i Oslo som har ry på seg for sitt engasjement i undervisningen.
RESULTAT
Jeg har identifisert fire kategorier som synes å beskrive engasjement i undervisningen. Det er kategoriene SELV, FAG, FORMIDLING og ANDRE. Hver på sin måte forteller de at engasjement i undervisningen handler om ved dem SELV som underviserne, at det handler om noe ved deres forhold til FAGET, at det handler om noe ved deres forhold til det å FORMIDLE og at det handler om noe ved deres forhold til ANDRE.
Alle informantene knytter ditt engasjement i undervisningen til alle kategoriene, men på ulike måter og i ulike kombinasjoner.
Analysen viser også at engasjement i undervisningen oppleves og forstås som noe individuelt. De knytter engasjement i undervisningen til for eksempel noe spesielt ved dem selv eller til eget formidlingsuttrykk og ikke til en generell standard.
Dette tyder på at det kan finnes mange typer av engasjement i undervisningen, mange veier til engasjementet og at det kan opptre på mange ulike måter.