dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:00:10Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:00:10Z | |
dc.date.issued | 2007 | en_US |
dc.date.submitted | 2007-01-22 | en_US |
dc.identifier.citation | Sunnevåg, Anne-Karin. Engasjement i undervisningen. Masteroppgave, University of Oslo, 2007 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/30880 | |
dc.description.abstract | PROBLEMOMRÅDE/PROBLEMSTILLING
Universitetsansatte og studenter benytter ofte ordet engasjement når de skal beskrive vellykket undervisning. Ikke sjelden nevnes nettopp engasjement i undervisning som et kjennetegn ved dyktige forelesere, eller som noen studenter setter pris på hos sine lærere. Få har forsøkt å presisere hva de legger i et slikt begrep. Denne oppgaven tar sikte på å undersøke engasjement i undervisningen ut fra underviseres ståsted. Jeg vil derfor undersøke hvordan et utvalg vitenskapelige ansatte ved Universitetet i Oslo oppfatter fenomenet engasjement i undervisningen.
METODE
Formålet med undersøkelsen er å finne ut noe om engasjement i undervisningen. Siden få har forsøkt å presisere hva de legger i dette fenomenet fordrer det et eksplorerende design. Dette krever igjen en kvalitativ metode som kan gå i dybden og få fram mange nyanser.
DATA/KILDER
Det empiriske materialet for denne oppgaven er basert på semistrukturerte intervjuer av elleve vitenskapelige ansatte ved Universitetet i Oslo som har ry på seg for sitt engasjement i undervisningen.
RESULTAT
Jeg har identifisert fire kategorier som synes å beskrive engasjement i undervisningen. Det er kategoriene SELV, FAG, FORMIDLING og ANDRE. Hver på sin måte forteller de at engasjement i undervisningen handler om ved dem SELV som underviserne, at det handler om noe ved deres forhold til FAGET, at det handler om noe ved deres forhold til det å FORMIDLE og at det handler om noe ved deres forhold til ANDRE.
Alle informantene knytter ditt engasjement i undervisningen til alle kategoriene, men på ulike måter og i ulike kombinasjoner.
Analysen viser også at engasjement i undervisningen oppleves og forstås som noe individuelt. De knytter engasjement i undervisningen til for eksempel noe spesielt ved dem selv eller til eget formidlingsuttrykk og ikke til en generell standard.
Dette tyder på at det kan finnes mange typer av engasjement i undervisningen, mange veier til engasjementet og at det kan opptre på mange ulike måter. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | Universitetspedagogikk
Engasjement
Intervjuundersøkelse | en_US |
dc.title | Engasjement i undervisningen : en eksplorerende undersøkelse av vitenskapelige ansattes oppfattelse av fenomenet engasjement i undervisningen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2007-03-30 | en_US |
dc.creator.author | Sunnevåg, Anne-Karin | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::280 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sunnevåg, Anne-Karin&rft.title=Engasjement i undervisningen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-14635 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 51868 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Arne Skodvin | en_US |
dc.identifier.bibsys | 070465304 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30880/2/Masteroppgave.pdf | |