Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:00:10Z
dc.date.available2013-03-12T13:00:10Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-01-22en_US
dc.identifier.citationSunnevåg, Anne-Karin. Engasjement i undervisningen. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30880
dc.description.abstractPROBLEMOMRÅDE/PROBLEMSTILLING Universitetsansatte og studenter benytter ofte ordet engasjement når de skal beskrive vellykket undervisning. Ikke sjelden nevnes nettopp engasjement i undervisning som et kjennetegn ved dyktige forelesere, eller som noen studenter setter pris på hos sine lærere. Få har forsøkt å presisere hva de legger i et slikt begrep. Denne oppgaven tar sikte på å undersøke engasjement i undervisningen ut fra underviseres ståsted. Jeg vil derfor undersøke hvordan et utvalg vitenskapelige ansatte ved Universitetet i Oslo oppfatter fenomenet engasjement i undervisningen. METODE Formålet med undersøkelsen er å finne ut noe om engasjement i undervisningen. Siden få har forsøkt å presisere hva de legger i dette fenomenet fordrer det et eksplorerende design. Dette krever igjen en kvalitativ metode som kan gå i dybden og få fram mange nyanser. DATA/KILDER Det empiriske materialet for denne oppgaven er basert på semistrukturerte intervjuer av elleve vitenskapelige ansatte ved Universitetet i Oslo som har ry på seg for sitt engasjement i undervisningen. RESULTAT Jeg har identifisert fire kategorier som synes å beskrive engasjement i undervisningen. Det er kategoriene SELV, FAG, FORMIDLING og ANDRE. Hver på sin måte forteller de at engasjement i undervisningen handler om ved dem SELV som underviserne, at det handler om noe ved deres forhold til FAGET, at det handler om noe ved deres forhold til det å FORMIDLE og at det handler om noe ved deres forhold til ANDRE. Alle informantene knytter ditt engasjement i undervisningen til alle kategoriene, men på ulike måter og i ulike kombinasjoner. Analysen viser også at engasjement i undervisningen oppleves og forstås som noe individuelt. De knytter engasjement i undervisningen til for eksempel noe spesielt ved dem selv eller til eget formidlingsuttrykk og ikke til en generell standard. Dette tyder på at det kan finnes mange typer av engasjement i undervisningen, mange veier til engasjementet og at det kan opptre på mange ulike måter.nor
dc.language.isonoben_US
dc.subjectUniversitetspedagogikk Engasjement Intervjuundersøkelseen_US
dc.titleEngasjement i undervisningen : en eksplorerende undersøkelse av vitenskapelige ansattes oppfattelse av fenomenet engasjement i undervisningenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-03-30en_US
dc.creator.authorSunnevåg, Anne-Karinen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sunnevåg, Anne-Karin&rft.title=Engasjement i undervisningen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-14635en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo51868en_US
dc.contributor.supervisorArne Skodvinen_US
dc.identifier.bibsys070465304en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30880/2/Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata