Abstract
Biologiske predisposisjoner, som personlighetstrekk, gjør at ulike individer har ulike strategier i møte med omgivelsene. Som regel oppfatter den enkelte sin egen atferd som funksjonell i forhold til noe eller noen, også når atferden bryter med konvensjonelle normer for tilpasning.
Personlighetstrekk relaterer både til prososialitet og antisosialitet, og prososiale og antisosiale atferdsmønstre kan utvikle seg parallelt som konsekvens av individuell variasjon i responser på det samme miljøet.
Destruktive og konstruktive atferdsmønstre har felles grunnleggende trekk. Kvaliteten på samspillet mellom individ og miljø har betydning for hvordan disse mønstrene utvikler seg.
Målet for denne undersøkelsen er studere sammenhenger mellom personlighetstrekk og klassemiljø som kan bidra til å forklare individuelle forskjeller i atferd i skolen.
In general, the individual tends to perceive her own actions as functional, also when violating conventional norms of behavior.
Differences in personality traits cause different strategies of interacting with the environment.
Prosocial and antisocial behavioral patterns share basic developmental aspects of interaction. The quality of the interaction between the individual and her surroundings has an important impact on individual psychosocial functioning.
The aim of this study is to examine wether combinations of personality traits and classroom environment can contribute to understand the differences in behavioral patterns in school.