Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:00:57Z
dc.date.available2013-03-12T13:00:57Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-29en_US
dc.identifier.citationLitlekalsøy, Christine Øby. Kan forskjeller i antisosialitet, skoleprestasjoner og sosial kompetanse forklares med kombinasjoner av personlighet og klassemiljø?. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30673
dc.description.abstractBiologiske predisposisjoner, som personlighetstrekk, gjør at ulike individer har ulike strategier i møte med omgivelsene. Som regel oppfatter den enkelte sin egen atferd som funksjonell i forhold til noe eller noen, også når atferden bryter med konvensjonelle normer for tilpasning. Personlighetstrekk relaterer både til prososialitet og antisosialitet, og prososiale og antisosiale atferdsmønstre kan utvikle seg parallelt som konsekvens av individuell variasjon i responser på det samme miljøet. Destruktive og konstruktive atferdsmønstre har felles grunnleggende trekk. Kvaliteten på samspillet mellom individ og miljø har betydning for hvordan disse mønstrene utvikler seg. Målet for denne undersøkelsen er studere sammenhenger mellom personlighetstrekk og klassemiljø som kan bidra til å forklare individuelle forskjeller i atferd i skolen.nor
dc.description.abstractIn general, the individual tends to perceive her own actions as functional, also when violating conventional norms of behavior. Differences in personality traits cause different strategies of interacting with the environment. Prosocial and antisocial behavioral patterns share basic developmental aspects of interaction. The quality of the interaction between the individual and her surroundings has an important impact on individual psychosocial functioning. The aim of this study is to examine wether combinations of personality traits and classroom environment can contribute to understand the differences in behavioral patterns in school.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleKan forskjeller i antisosialitet, skoleprestasjoner og sosial kompetanse forklares med kombinasjoner av personlighet og klassemiljø? : - et approach-avoidance perspektiv på atferd i ungdomsskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-09-12en_US
dc.creator.authorLitlekalsøy, Christine Øbyen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Litlekalsøy, Christine Øby&rft.title=Kan forskjeller i antisosialitet, skoleprestasjoner og sosial kompetanse forklares med kombinasjoner av personlighet og klassemiljø?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32069en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo165213en_US
dc.contributor.supervisorGunnar Bjørnebekken_US
dc.identifier.bibsys122605675en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30673/1/Litlekalsxy_Master_2.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata