Sammendrag
Bakgrunn og formål med oppgaven
Formålet med det prosjektet som ligger til grunn for oppgaven har vært å undersøke nærmere hvordan det i idretts-Norge arbeides for å utvikle talenter fra ung alder og frem til elite/seniornivå. For å undersøke dette har jeg tatt utgangspunkt i Olympiatoppens ”utviklingstrapper”, som Olympiatoppen bruker for å få til en grundig og systematisk utvikling av idrettstalenter.
Mitt mål med prosjektet er å vise hvordan ”utviklingstrappene” kan sies å være en form for læreplaner, hvordan ”trappene” utarbeides, av hvem, på hvilket grunnlag, samt eventuelle eksterne inspirasjonskilder. I tillegg undersøker jeg i hvor stor grad ”utviklingstrappene” faktisk blir benyttet eksternt av ulike idrettslag rundt om i landet, samt hvilke oppfatninger
brukerne har om dem.
Olympiatoppen har utarbeidet ulike ”utviklingstrapper” innen de forskjellige idrettsdisiplinene. Jeg vil i hovedsak konsentrere meg om ”utviklingstrappen” innen langrenn, fordi denne ”trappen” er blant dem som er grundigst utviklet. Hva som kjennetegner ”klassiske” læreplaner vil også bli vektlagt i prosjektet. Dette gjøres
for å kunne vise hvordan Olympiatoppens ”utviklingstrapper” kan ses på som en form for læreplaner.
Grunnen til at jeg ønsker å vise at ”utviklingstrappene” er en form for læreplaner, er for å kaste lys over allsidigheten til læreplaner og vise at bruken omfatter flere ulike områder, ikke bare skolen. Læreplaner er mest kjent som et hjelpemiddel som kun benyttes i forbindelse med tradisjonell skoleopplæring, men benyttes også på langt flere andre arenaer.
Problemstilling
”Hvordan er Olympiatoppens ”utviklingstrapper” utarbeidet og hvordan ser de ut i dag?”
I tillegg til:
”Blir Olympiatoppens ”utviklingstrapper” benyttet av lokale idrettslag, og hvilke oppfatninger har målgruppen om ”utviklingstrappene”?”
Forskningsmetoder
For å besvare problemstillingene ovenfor har jeg valgt to ulike forskningsmetoder. Jeg har gjennomført et kvalitativt intervju med en fagperson ved Olympiatoppen for å finne ut hvordan ”utviklingstrappene” er utviklet og på hvilket grunnlag. I tillegg har jeg gjennomført en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse (survey-undersøkelse) for å kartlegge hvorvidt
”utviklingstrappene” blir benyttet av målgruppen, samt hvilke oppfatninger målgruppen eventuelt har om ”trappene”.
Litteraturgjennomgang er også sentralt for prosjektet.
Resultater og konklusjon
Oppgavens første problemstilling blir besvart i kapittelet som presenterer ”utviklingstrappene”, både gjennom redegjørelse med utgangspunkt i Olympiatoppens hjemmesider på internett, samt gjennom kvalitativt intervju med en av grunnleggerne av ”utviklingstrappene”.
Den andre problemstillingen besvares hovedsakelig ved gjennomgang og drøfting av svar fremkommet i spørreskjema. Det er en undersøkelse i liten skala som er gjennomført i forbindelse med dette prosjektet, hvilket gjør generalisering av resultater vanskelig. Det synes
imidlertid klart ut fra utvalget som om ”utviklingstrappene” blir brukt og i tillegg anses som viktige verktøy, til tross for at det finnes forbedringspotensial på enkelte områder.