Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:03:43Z
dc.date.available2013-03-12T13:03:43Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-03-08en_US
dc.identifier.citationTonna, Bjørn. Læreplaner i idretten - Olympiatoppens utviklingstrapper . Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30563
dc.description.abstractBakgrunn og formål med oppgaven Formålet med det prosjektet som ligger til grunn for oppgaven har vært å undersøke nærmere hvordan det i idretts-Norge arbeides for å utvikle talenter fra ung alder og frem til elite/seniornivå. For å undersøke dette har jeg tatt utgangspunkt i Olympiatoppens ”utviklingstrapper”, som Olympiatoppen bruker for å få til en grundig og systematisk utvikling av idrettstalenter. Mitt mål med prosjektet er å vise hvordan ”utviklingstrappene” kan sies å være en form for læreplaner, hvordan ”trappene” utarbeides, av hvem, på hvilket grunnlag, samt eventuelle eksterne inspirasjonskilder. I tillegg undersøker jeg i hvor stor grad ”utviklingstrappene” faktisk blir benyttet eksternt av ulike idrettslag rundt om i landet, samt hvilke oppfatninger brukerne har om dem. Olympiatoppen har utarbeidet ulike ”utviklingstrapper” innen de forskjellige idrettsdisiplinene. Jeg vil i hovedsak konsentrere meg om ”utviklingstrappen” innen langrenn, fordi denne ”trappen” er blant dem som er grundigst utviklet. Hva som kjennetegner ”klassiske” læreplaner vil også bli vektlagt i prosjektet. Dette gjøres for å kunne vise hvordan Olympiatoppens ”utviklingstrapper” kan ses på som en form for læreplaner. Grunnen til at jeg ønsker å vise at ”utviklingstrappene” er en form for læreplaner, er for å kaste lys over allsidigheten til læreplaner og vise at bruken omfatter flere ulike områder, ikke bare skolen. Læreplaner er mest kjent som et hjelpemiddel som kun benyttes i forbindelse med tradisjonell skoleopplæring, men benyttes også på langt flere andre arenaer. Problemstilling ”Hvordan er Olympiatoppens ”utviklingstrapper” utarbeidet og hvordan ser de ut i dag?” I tillegg til: ”Blir Olympiatoppens ”utviklingstrapper” benyttet av lokale idrettslag, og hvilke oppfatninger har målgruppen om ”utviklingstrappene”?” Forskningsmetoder For å besvare problemstillingene ovenfor har jeg valgt to ulike forskningsmetoder. Jeg har gjennomført et kvalitativt intervju med en fagperson ved Olympiatoppen for å finne ut hvordan ”utviklingstrappene” er utviklet og på hvilket grunnlag. I tillegg har jeg gjennomført en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse (survey-undersøkelse) for å kartlegge hvorvidt ”utviklingstrappene” blir benyttet av målgruppen, samt hvilke oppfatninger målgruppen eventuelt har om ”trappene”. Litteraturgjennomgang er også sentralt for prosjektet. Resultater og konklusjon Oppgavens første problemstilling blir besvart i kapittelet som presenterer ”utviklingstrappene”, både gjennom redegjørelse med utgangspunkt i Olympiatoppens hjemmesider på internett, samt gjennom kvalitativt intervju med en av grunnleggerne av ”utviklingstrappene”. Den andre problemstillingen besvares hovedsakelig ved gjennomgang og drøfting av svar fremkommet i spørreskjema. Det er en undersøkelse i liten skala som er gjennomført i forbindelse med dette prosjektet, hvilket gjør generalisering av resultater vanskelig. Det synes imidlertid klart ut fra utvalget som om ”utviklingstrappene” blir brukt og i tillegg anses som viktige verktøy, til tross for at det finnes forbedringspotensial på enkelte områder.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLæreplaner i idretten - Olympiatoppens utviklingstrapper : hvordan er de utarbeidet, og hva er målgruppens oppfatninger?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-12-16en_US
dc.creator.authorTonna, Bjørnen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Tonna, Bjørn&rft.title=Læreplaner i idretten - Olympiatoppens utviklingstrapper &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27692en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo113095en_US
dc.contributor.supervisorBritt U. Engelsenen_US
dc.identifier.bibsys115014489en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30563/1/Ferdigxoppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata