Sammendrag
Erfaringene med avvik etter gjennomført systemrevisjon, viser at det er mange som har problemer med å lukke avvikene. Hvordan kan man bedre tilrettelegge tilsyn for å fremme læring?
Metoden denne oppgaven har basert seg på er en kvalitativ metode bestående av intervju med fylkeslegene. Informantene ble bedt om å reflektere rundt egne prioriterte tiltak for å tilrettelegge for forståelse av avvikets innhold hos den reviderte virksomheten.
Rammeverket for drøftingen av læringspotensialet ved systemrevisjon baserer seg på læringsteori og teori om organisasjonslæring. Teorien om enkeltkrets- og dobbelkretslæring av Argyris og Schön (1978)brukes for å illustrere læring og potensialet for læring i systemrevisjon.
Oppgaven konkluderer med at læring er nøkkelen til bedre systemrevisjon, fordi læring gjør varig og dynamisk endring mulig. På denne måten ender ikke tilsynet opp med å finne like eller beslektede avvik ved gjennomføring av nytt tilsyn. Læring som en
ingrediens i systemrevisjon vil bidra til en mer effektiv offentlig forvaltning og sikrere helsetjenester, fordi virksomhetene lærer av gjennomført tilsyn og kan bygge videre på denne erfaringen og kunnskapen på andre områder i sin virksomhet.