dc.date.accessioned | 2013-03-12T12:52:03Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T12:52:03Z | |
dc.date.issued | 2011 | en_US |
dc.date.submitted | 2011-12-06 | en_US |
dc.identifier.citation | Wang, Elisabeth Overn. Tilsyn - en aha-opplevelse. Masteroppgave, University of Oslo, 2011 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/30269 | |
dc.description.abstract | Erfaringene med avvik etter gjennomført systemrevisjon, viser at det er mange som har problemer med å lukke avvikene. Hvordan kan man bedre tilrettelegge tilsyn for å fremme læring?
Metoden denne oppgaven har basert seg på er en kvalitativ metode bestående av intervju med fylkeslegene. Informantene ble bedt om å reflektere rundt egne prioriterte tiltak for å tilrettelegge for forståelse av avvikets innhold hos den reviderte virksomheten.
Rammeverket for drøftingen av læringspotensialet ved systemrevisjon baserer seg på læringsteori og teori om organisasjonslæring. Teorien om enkeltkrets- og dobbelkretslæring av Argyris og Schön (1978)brukes for å illustrere læring og potensialet for læring i systemrevisjon.
Oppgaven konkluderer med at læring er nøkkelen til bedre systemrevisjon, fordi læring gjør varig og dynamisk endring mulig. På denne måten ender ikke tilsynet opp med å finne like eller beslektede avvik ved gjennomføring av nytt tilsyn. Læring som en
ingrediens i systemrevisjon vil bidra til en mer effektiv offentlig forvaltning og sikrere helsetjenester, fordi virksomhetene lærer av gjennomført tilsyn og kan bygge videre på denne erfaringen og kunnskapen på andre områder i sin virksomhet. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Tilsyn - en aha-opplevelse | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2012-03-26 | en_US |
dc.creator.author | Wang, Elisabeth Overn | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::806 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Wang, Elisabeth Overn&rft.title=Tilsyn - en aha-opplevelse&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-30459 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 146335 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Professor Ole Berg | en_US |
dc.identifier.bibsys | 120909316 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30269/1/Master-E-O-Wang.pdf | |