Abstract
Sammendrag
Denne oppgaven handler om en diskusjon mellom Seymour Chatman og Barbara Herrstein Smith om hvordan forstå fortellingens natur. Disse representerer hvert sitt syn på dette. Er fortellingen autonom, og uavhengig mediet det realiseres i, eller er fortellingen avhengig av fortellekonteksten, det vil si at man må ta konteksten i betraktning hvis man skal skjønne hvorfor fortellingen har den form den har. Mitt formål er ikke å avgjøre hvilke av disse teoretiske perspektivene som har mest for seg, eller er mest riktig, men formålet er å utdype og konkretisere hovedpoengene til hver av partene. Hovedpoengene vil bli illustrert i analyse av en spillefilm av Akira Kurosawa, kalt Blodets trone, som er en adaptasjon av William Shakespeares skuespill Macbeth. Jeg kommer videre til å reflektere over likheter, forskjeller, styrker og svakheter, og se på hvordan perspektivene kan supplere hverandre, heller enn å stå mot hverandre
Abstract
This thesis is about a discussion, between Seymour Chatman and Barbara Herrnstein Smith, on how to understand the true nature of the narrative. Is the narrative autonomous, independent of any medium, like Seymour Chatman says, or is the narrative dependent of its context where it was produced, which is Barbara Herrnstein Smith s opinion. The goal is not to decide which of these perspectives that are right about the narrative. My main goal is to elaborate the mainpoints of the different perspectives, and demonstrate how they will affect the conception of the narrative. The mainpoints will be demonstrated when used in an analysis of a narrative, a film by Akira Kurosawa, called Throne of Blood, which is an adaptation of William Shakespeare s drama Macbeth. I will reflect on each view s similarities and differences, weaknesses and strengths and how the perspectives can complement each other, rather than being opponents.