Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:08:31Z
dc.date.available2013-03-12T12:08:31Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-11-10en_US
dc.identifier.citationKnappen, Ingvild Viker. Fortellingens autonomi versus avhengighet til konteksten. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27553
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven handler om en diskusjon mellom Seymour Chatman og Barbara Herrstein Smith om hvordan forstå fortellingens natur. Disse representerer hvert sitt syn på dette. Er fortellingen autonom, og uavhengig mediet det realiseres i, eller er fortellingen avhengig av fortellekonteksten, det vil si at man må ta konteksten i betraktning hvis man skal skjønne hvorfor fortellingen har den form den har. Mitt formål er ikke å avgjøre hvilke av disse teoretiske perspektivene som har mest for seg, eller er mest riktig, men formålet er å utdype og konkretisere hovedpoengene til hver av partene. Hovedpoengene vil bli illustrert i analyse av en spillefilm av Akira Kurosawa, kalt Blodets trone, som er en adaptasjon av William Shakespeares skuespill Macbeth. Jeg kommer videre til å reflektere over likheter, forskjeller, styrker og svakheter, og se på hvordan perspektivene kan supplere hverandre, heller enn å stå mot hverandre Abstract This thesis is about a discussion, between Seymour Chatman and Barbara Herrnstein Smith, on how to understand the true nature of the narrative. Is the narrative autonomous, independent of any medium, like Seymour Chatman says, or is the narrative dependent of its context where it was produced, which is Barbara Herrnstein Smith s opinion. The goal is not to decide which of these perspectives that are right about the narrative. My main goal is to elaborate the mainpoints of the different perspectives, and demonstrate how they will affect the conception of the narrative. The mainpoints will be demonstrated when used in an analysis of a narrative, a film by Akira Kurosawa, called Throne of Blood, which is an adaptation of William Shakespeare s drama Macbeth. I will reflect on each view s similarities and differences, weaknesses and strengths and how the perspectives can complement each other, rather than being opponents.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFortellingens autonomi versus avhengighet til konteksten : en komparativ analyse av to fortelleteoretiske perspektiveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-04-04en_US
dc.creator.authorKnappen, Ingvild Vikeren_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Knappen, Ingvild Viker&rft.title=Fortellingens autonomi versus avhengighet til konteksten&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10399en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo22199en_US
dc.contributor.supervisorEngelstad, Audunen_US
dc.identifier.bibsys050500155en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata