Abstract
Denne undersøkelsen er et case- studium av omdømmebygging i Norske Shell A/S. Undersøkelsen tar utgangspunkt i samfunnsansvar, issues management og interessentdialog, og søker å finne hvordan disse strategiene brukes i prosessen med omdømmebygging i selskskapet. Oppgaven konkluderer med at de tre nevnte strategiene er viktig i Norske Shells arbeid med omdømmebygging, og er med på å gi bedriften de forutsetninger den trenger for å oppnå et godt omdømme. Det er like viktig å ha et godt omdømme innad i bedriften som utad. Derfor fokuseres det også på å skape en sterk identitet av bedriften også blant de ansatte. Oppgaven søker videre å finne ut om de teoretiske tilnærmingene for samfunnsansvar, issues management og interessentdialog samsvarer med hvordan disse benyttes i praksis. På mange av punktene sammenfaller teori og praksis, men det eksisterer også avvik fra hvordan teoriene er beskrevet i litteraturen og hvordan de faktisk brukes.
This is a case- study of reputation management i Norske Shell A/S. The study explores how Corporate Social Responsibility, Issues Management and Stakeholder Dialogue is av vital part of the reputation management- process in the company. The thesis concludes that all the strategies are important in building a reputation, because it helps Norske Shell A/S to get the qualifications needed to build a good reputation. Further, the thesis explores how these strategies are decribed theoretically, and how the company actually use these strategies. The thesis shows that there are some common links between theory and real life, but in some aereas there are gaps.