Abstract
"Dataspill forklart for Akademikere - nye medier, nye underholdningsformer" betrakter dataspill som medier og omhandler dataspillenes bakenforliggende strukturer. Siden dataspill er et nytt medium benyttes første del av oppgaven til å fokusere på dataspill: En beskrivelse av to dataspill, en genre gjennomgang og den historisk utviklingen til både datamaskinen og spillene.
Deretter tar jeg for meg dataspillene i et narrativt perspektiv for å se relasjonen til andre fortellerformer. Videre ser jeg på interaktivitetsbegrepet for å gripe essensen i de nye mediene. Dataspillene har utviklet seg og en av de mest distinkte endringene relaterer seg til den spillende posisjonering. Spill- og læksfæren trekkes inn for å vise at dataspillene er i slekt med både eldre og nåværende aktiviteter. I oppgavens siste kapittel tar jeg opp kjønnsaspektet og ser på hvilken betydning dette har for bruk i dataspill.
"Computer games Explained for Academics - New Media, New Entertainment" concerns itself with computer games as media It is focused on the back-stage structure of these games. Being such a new phenomenon, the first part of the thesis is dedicated to defining it. I describe two computer games and probe in to the genre structure of the different games. The historical aspect of the computer, as well as that of the games, is a necessity in understanding computer games.
The main part of the thesis explores the use of narrative theory in understanding the games. Further I look into the field of "Interactivity" for the essence of the new media. Chapter 7 deals with the new positioning of the player. There is also a marked sex difference in the use of these games and my last chapter concerns this area.